روش های پیشگیری از بارداری

0
1158

به نقل از پایگاه ” سیب کلینیک ” :

 

امروزه تنظیم خانواده و کنترل تعداد فرزندان مفهوم جاافتاده ای است و هر زن و مردی که تشکیل خانواده می دهند معمولاً از یکی از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. روش های پیشگیری از بارداری معمولاً به دو دسته دائمی و غیر دائمی تقسیم می شوند.

 

روش دائمی شامل بستن لوله های رحمی در زنان و وازکتومی برای مردان است. روشهای غیر دائمی شامل روش های هورمونی، روشهای سدی مثل کاندوم، روش های تقویمی و طبیعی، و استفاده از IUD می باشند.

 

۱- روش های غیر دائمی پیشگیری از بارداری روش هایی هستند که با قطع آنها قدرت باروری بطور کامل برگشت می کند. مصرف قرص های هورمونی، گذاشتن آی یو دی در رحم و استفاده از کاندوم از شایعترین این روش ها هستند که در اینجا به شرح آنها می پردازیم. قرص ها معمولا حاوی مقادیر اندک دو نوع هورمون استروژن و پروژستوژن می باشند. این دو هورمون انسانی از هورمون هایی که توسط تخمدان ساخته می شود تقلید می کنند.

 

این قرص ها به اشکال مختلف ال دی (LD) ، اچ دی ((HD و سه مرحله ای یا تری فازیک هستند.. قرص های ضد بارداری مانع از تخمک گذاری می شوند و با ایجاد تغییراتی در مخاط و ترشحات رحم و گردن رح مانع چسبیدن و نفوذ اسپرم هم می شوند. قرص ها باید هر روز مصرف شوند تا یک روش مطمئن برای جلوگیری از بارداری باشند.

 

زنان سیگاری بالای ٣۵ سال، زنان مبتلا به سرطان سینه، بیماری های قلبی یا کبدی شدید نباید قرص های ضد بارداری مصرف کنند. روش بعدی استفاده از آی یو دی است. آی یو دی یک وسیله کوچک است که توسط ماما در رحم کار گذاشته می شود و با ایجاد تغییراتی در حفره رحم و صدمه به اسپرم. و جلوگیری از انتقال اسپرم و رسیدن آن به تخمک مانع حاملگی می شود.

 

برخی از انواع آی یو دی حاوی هورمون هم هستند و با مکانیسمی مثل قرص های پیشگیری از بارداری هم عمل می کنند. آی یو دی بسته به نوع مسی یا هورمونی آن از ۵ تا ۱۰ سال کارایی دارد و خانم ها معمولاً به خوبی آنرا تحمل می کنند. البته عوارضی مثل لکه بینی و خونریزی و افزایش دردهای قاعدگی دیده می شوند که یا بتدریج کم می شوند یا با اقدامات ساده ای مثل مصرف قرص های ضد درد کنترل می شوند.

 

روش سوم، استفاده از کاندوم می باشد. کاندوم یک پوشش لاستیکی نازک است که روی آلت در حال نعوظ کشیده می شود. کاندوم باید طی کل مدتی که مقاربت جنسی انجام می شود مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از مواد اسپرم کش همراه با کاندوم کارایی آنرا بیشتر می کند.

 

کاندوم تنها روش پیشگیری از بارداری است که از انتقال بیماری های مقاربتی و ایدز جلوگیری می کند.کاندوم های زنانه امروزه خیلی کم استفاده می شوند. کاندوم ها علاوه بر داروخانه ها براحتی در سوپرمارکت ها هم قابل خریداری است. روش های غیر دائمی دیگری برای پیشگیری ازبارداری وجود دارند که در این فرصت کوتاه نمیتوان به شرح آنها پرداخت.

 

از آنجمله می توان به نورپلانت ها یا کپسول های هورمونی کاشتنی در زیر پوست، چسب های ضد بارداری، دیافراگم، اسپرم کش ها، روش های تقویمی، روش اجتناب از مقاربت در روزهای خاص و بیرون ریختن مایع منی اشاره کرد. اما نکته آخر اینکه گاهی مقاربت جنسی در شرایطی صورت می گیرد که در آن هیچ روش پیشگیری استفاده نشده است.

 

در این صورت روش اورژانس پیشگیری از بارداری باید استفاده شود که یا به صورت مصرف دو عدد قرص مخصوص است که باید ظرف ۷۲ ساعت پس از مقاربت مصرف شود و این قرص براحتی از داروخانه ها قابل تهیه است و یا اینکه حداکثر ظرف یک هفته آی یو دی کار گذاشته شود.

 

۲- روش دائمی یا به عبارت دقیقتر تقریباً دائمی پیشگیری از بارداری برای زنان بستن لوله هل و برای مردان وازکتومی است. بستن لوله های رحمی در خانم ها یا توبکتومی یک عمل جراحی ساده و بی خطر است که در آن لوله های رحمی طی بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی بسته می شود.

 

این عمل توسط متخصص زنان یا جراح عمومی، بصورت سرپایی یا یک روز بستری در بیمارستان قابل انجام است.بسته شدن لوله های رحمی مانع از رسیدن اسپرم به تخمک و بارور نمودن آن می شود. وازکتومی یک روش دایمی پیشگیری از بارداری برای آقایان است.

 

این روش با یک عمل جراحی سرپایی و بی حسی موضعی و معمولا” کوتاه تر از ۲۰ دقیقه انجام می گیرد. طی این عمل لوله ایی که مسئول انتقال اسپرم است بسته می شود و بدین ترتیب از ورود اسپرم ها به مایع منی جلوگیری می نماید. در این حالت مایع منی فرد بدون اسپرم بوده و قدرت باروری ندارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه