وقتی نام‌ افراد را فراموش می‌کنید

0
2161

مرا به خاطرت نگه‌دار

موقعیت خجالت‌آوری است؛ وقتی یک نفر در خیابان به شما سلام می‌کند و آشنایی می‌دهد و شما هیچ چیز یادتان نمی‌آید. می‌دانید آدمی و آشنایی قدیمی است، اما هرچه فکر می‌کنید، نامش به ذهنتان نمی‌آید و نمی‌دانید که کی و کجا با او دوستی داشتید. معمولا این جور مواقع خجالت‌زده می‌شوید و نگران که چه بلایی سر حافظه‌تان آمده. نگران نباشید، این راهنما را بخوانید و از آن برای این لحظه‌های بحرانی استفاده کنید.

به چشم‌ها نگاه کنید

ظاهر افراد در طول سالیان تغییر می‌کند. بعضی‌ها چاق و لاغر می‌شوند، پیر می‌شوند، فرم لباس‌هایشان عوض می‌شود و… اما تنها چیزی که در آنها تغییر نمی‌کند، حالت چشم‌ها و مردمک‌هاست. به چشم‌ها نگاه و آشنایی را در آن پیدا کنید. البته اگر شانس بیاورید و طرف مقابل عینک آفتابی به چشم نداشته باشد.

افراد را تعریف کنید

این یک راه‌حل پیشگیرانه عجیب و غریب است. برای افراد براساس اسم، لهجه، تن صدا، بلندی قد و تمام معیارهای ظاهری که مرور زمان آن را تغییر نمی‌دهد، در ذهن خودتان یک واژه انتخاب کنید. این واژه‌ها شبیه یک کد به شما کمک می‌کند در زمان مناسب، غریبگی نکنید و خجالت هم نکشید.

نام‌ها را بنویسید

یک راه‌حل پیشگیرانه دیگر؛ محققان ثابت کرده‌اند وقتی نام فردی را روی برگه می‌نویسید، او را بیشتر به خاطر می‌سپارید. نام افراد را روی برگه بنویسید و به آن نگاه کنید. با این راه‌حل، حافظه‌تان شبیه یک دفترچه تلفن کار می‌کند و شناسایی افراد در سال‌های دور راحت‌تر و بهتر می‌شود.

تمرین کنید

برای تقویت حافظه باید تمرین کنید. در خانه تلویزیون را روشن و نام مجری‌ها، بازیگران سریال‌ها و فیلم‌ها را حفظ کنید. هرزمان که چهره آشنایی در تلویزیون دیدید، سعی کنید نامش را به یاد بیاورید. برای این تمرین زمان بگذارید و حوصله داشته باشید تا با افراد آشنا زندگی‌تان به مشکل برنخورید.

با استرس خداحافظی کنید

وقتی گرفتار استرس باشید، غدد شما کورتیزول ترشح می‌کند و باعث می‌شود بخشی از حافظه‌تان پاک شود. استرس را از خودتان دور و سعی کنید آرامش داشته باشید.

صبر کنید

برای شناسایی افراد به حافظه تان فشار نیاورید. وقتی کسی به شما سلام کرد و سرگرم گفت‌وگو شد، صبر کنید حرف بزند و از بین حرف‌هایش، نشانه‌ و کدی از گذشته پیدا کنید. با حفظ آرامش، حافظه‌تان به کمکتان می‌آید و بالاخره راهی برای شناسایی پیدا می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه