اتیکت و آداب شغلی

0
1757

با بالا رفتن قدرت شغلی، مسئولیت های کاری هم بیشتر می شود. اینکه بتوانید کارتان را خوب انجام دهید یک ضرورت است، اما اینکه بتوانید به طور مداوم وجهه و رفتار کاری خودتان را حفظ کنید به همان اندازه اهمیت دارد. فقط یک دست پاچگی جزئی می تواند به کلی رفتار و منش شغلی شما را برهم بزند.

 

اصول و قوانین طول و دراز اتیکت شغلی، یادگیری و حفظ آن را دشوار می کند اما اشتباهات رایجی که در این مقاله می خواهیم به آن اشاره کنیم، در کل جهان محکوم می شود. در این مقاله به شما کمک می کنیم این اشتباهات را تشخیص داده و از آنها دوری کنید.

اشتباهات رایج رفتاری در محل کار

بی حرمتی به مقدسات، بی ظرفیتی، درگوشی های غیرضروری، و عادات بد غذایی از جمله بدترین اشتباهات رفتاری در محل کار هستند. رفتار بد همه جا بد است، اما در محل کار که مردم به طور مرتب شاهد آن هستند، بدتر هم می شود.

 

برای اثبات حرفتان هیچوقت قسم نخورید. اینکار باعث می شود اعتبارتان از بین برود و نابخرد جلوه کنید. علاوه بر توهین و بی حرمتی به مقدسات، نزدیک ایستادن به همکاران یا برخورد فیزیکی با آنها نیز عاقلانه نیست. یادتان باشد، محل کار جای صمیمیت برقرار کردن نیست.

 

در محل کار گفتگو به صمیمیت ترجیح داده می شود، اما این شامل تلفن همراهتان نمی شود. یک تماس کوتاه در جلسه یا زمان ناهار ممکن است برای همکارانتان ناراحت کننده باشد، مخصوصاً اگر عادت داشته باشید پشت تلفن بلند بلند حرف بزنید. با صدا غذاخوردن هم یکی دیگر از رفتارهای بدی است که در محل کار ناخوشایندتر خواهد بود. با دهان پر حرف زدن باعث می شود طرف مقابلتان نتواند روی حرف های شما تمرکز لازم را داشته باشد.

 اتیکت رفتاری در محل کار

به جای قسم خوردن از شوخ طبعی خود استفاده کنید. اینکار باعث می شود توجه فرد مقابل به شما جلب شده و همه به خاطر تلاشهایتان دوستتان بدارند. وقتی شوخ طبعی می کنید، یا خیلی ساده با کسی ارتباط برقرار میکنید، حداقل ۵۰ سانتیمتر از آنها دور باستید، گهگاه لبخند بزنید، و با نگاهی حاکی از احترام به آنها نگاه کنید.

 

تماس های تلفنی خود را از طریق caller ID کنترل کنید، چون اکثر تماسهای تلفنی معمولاً غیرضروری هستند. سعی کنید قبل از شروع کار تماسهای مهم خود را انجام دهید تا بین کار مجبور به جواب دادن تلفنتان نشوید. از گذاشتن تلفن همراهتان روی میز کار جداً خوداری کنید. وقتی با بقیه غذا میخورید، درست غذا به در دهانتان بجوید و با دهان پر هرگز صحبت نکنید.

با تقویت رفتارهای مثبت در خود، از بروز رفتارهای منفی جلوگیری کنید.

 

اشتباهات رایج در مکالمه

طریقه صحبت کردن شما با دیگران تاثیر بسیار زیادی در تثبیت اعتبار شما پیش آنها یا از بین رفتن اعتبارتان خواهد داشت. از بدترین اشتباهات رایج در مکالمه می توان به حرف زدن درمورد موضوعات ممنوع، غیبت کردن، قطع کردن صحبت دیگران، و فریاد زدن اشاره کرد.

 

سیاست و مذهب موضوعات چندان مناسبی برای بحث در محل کار نیستند. باید یادتان باشد که سر کار هستید نه در خانه پیش دوستانتان. حرف زدن درمورد مسائل جنسی هم محدودیت هایی دارد و فراتر رفتن از حد مجاز چندان خوشانید نیست.

 

وقتی رئیس یا یکی از ارباب رجوع ها از دست شما عصبانی باشد، ممکن است احساس خوبی به شما دست ندهد؛ اما با فریاد زدن یا قطع کردن حرف طرف مقابل کار را بدتر خواهید کرد. فریاد زدن یا قطع کردن حرف همکاران هم رفتاری زشت و ناپسند است.

 اتیکت مکالمه در محل کار

مکالمه هایتان باید تا حد امکان کوتاه باشد و از حد خود خارچ نشوید. پرسیدن سوال های اصولی و توجه داشتن به نحوه حرف زدن خود باعث می شود سراغ موضوعات ممنوعه نروید. زندگی خصوصیتان را برای خودتان نگه دارید و پشت سر کسی در محل کار غیبت نکنید. به جای صحبت کردن درمورد دیگران، سعی کنید بااحترام آنها را تحسین و تمجید کنید. و اگر آنها هم همین کار را برای شما کردند، تشکر کردن را فراموش نکنید.

 

بعد از دعوا و مشاجره، پشیمانی سودی نخواهد داشت، پس اگر گیر رئیس یا ارباب رجوعی عصبانی افتادید، سعی کنید خونسردی خود را حفظ کرده و به حل مشکل بپردازید. به جای قطع کردن حرف دیگران یا فریاد کشیدن، به حرف های آنها گوش دهید و قضاوت نکنید. سعی کنید به دقت درمورد حرفهایشان فکر کرده و راه حل های عاقلانه ارائه کنید.

 

در شروع مکالمه با همکارانتان هم آرامش خود را حفظ کنید. و به خاطر داشته باشید هیچوقت وقتی همکارانتان سرشان شلوغ است برای حرف زدن نزدشان نروید.گفتگوی مثبت و سازنده، استرس محیط کار را کاهش داده و باعث می شود همه احساس راحتی و خوشنودی بیشتری کنند.

اشتباهات رایج در ظاهر

اشتباه در ظاهر در محل کار از هر چیزی بدتر است چون قبل از اینکه حتی فرصت حرف زدن و ارتباط برقرار کردن با کسی به شما داده شود، نزد دیگران خرابتان خواهد کرد. از مهمترین اشتباهات رایح در ظاهر می توان به تاخیر، دست دادن شل و ول، و اشتباه در لباس پوشیدن اشاره کرد.

 

وقت شناس نبودن شما، وقت دیگران را تلف خواهد کرد. اگر برای دیدن ارباب رجوع های جدید وقت شناس نباشید، مطمئن باشید این تاخیر به ضررتان تمام خواهد شد. اشتباه بزرگ دیگر، دست دادن شل و ول است. این طریقه دست دادن باعث می شود طرف مقابل تصور کند شما شخصیتی ترسو و خجالتی دارید.

 

طریقه لباس پوشیدن شما نیز در حس اولیه دیگران درمورد شما نقش دارد. اگر روی بازوهایتان را تاتو کرده باشید، یا گوشواره در گوشتان بیندازید، برای ظاهرتان در محل کار به هیچ وجه مناسب نیست و باعث می شود دیگران فکر خوبی درموردتان نکنند. ازاینرو بهتر است در محل کار طوری حاضر شوید که این نکات ریز اما مهم به چشم نخورد.

 

پوشیدن لباس های نامناسب در محل کار (تی شرت و شلوار بگی) نیز کار خوشایندی نیست. داشتن کارت ویزیت هم اهمیت بسیار زیادی دارد چون نوشتن اسم و شماره تلفتان روی کاغذ یا حتی دستمال کاغذی ظاهر خوبی ندارد.

 اتیکت ظاهر در محل کار

گاهی اوقات ویزیت های دکتر اجتناب ناپذیر است. اما بهتر است سعی کنید این قبیل قرار ملاقاتهای خود را خارج از ساعات اداری تنظیم کنید و اگر بعد از آن دیر سر کار رسیدید، حتماً برای تکمیل کارهایتان بیشتر سر کار بمانید یا در وقت ناهار هم کار کنید. در ملاقات با افراد جدید هم وقت شناسی اهمیت بسیار زیادی دارد. در اینگونه قرار ملاقات ها با لبخند به چهره طرف مقابل نگاه کنید و محکم با او دست بدهید. اسم و فامیلتان را کامل بیان کنید و با تکرار نام آنها، حس آشنایی خود را نشان دهید.

 

تاحدممکن در محل کار لباسهای رسمی بپوشید و از انداختن انگشتر و گوشواره خودداری کنید. همیشه به اندازه کافی کارت ویزیت همراهتان داشته باشید و در انتهای مکالمه یکی از آنها را به طرف مقابل داده و اگر کارت ویزیت آنها را هم گرفتید، قبل از دور انداختن آن حتماً نگاهی به آن بیندازید.

اشتباهات رایج در مسافرت

سفر کاری دقیقاً همانطور است که از نامش پیداست اما گاهی اوقات، سفر کردن به یک کشور یا شهر جدید احتمال بروز خطا و اشتباه را بالا می برد. سوء تفاهمات فرهنگی، انتظارات غیرمنطقی، خوردن بیش از حد با مشتری و تبدیل کردن اتاق هتل به مهمانخانه از جمله بدترین اشتباهات در سفر هستند.

 

یک محل بیگانه ممکن است سوء تفاهمات فرهنگی زیادی هم به دنبال داشته باشد. هر کشور، آداب و رسوم خاص خود را دارد که ممکن است حتی کارهای ساده ای مثل هدیه دادن یا تماس های فیزیکی بی حرمتی تلقی شود. همه چیز مثل وقتی در کشور یا شهر خودتان هستید نخواهد بود، پس لاف نزنید که شهر/کشور شما بهتر است و از میزبانتان هم انتظارات غیرمعقول نداشته باشید.

 

بااینکه برای سفر کاری آمده اید، اما ممکن است گاهی با مشتری به مکان های اجتماعی هم بروید. اما این به شما این حق را نمی دهد که زیاده روی کنید و تصور کنید که در خانه نزد دوستانتان هستید. همچنین یادتان باشد که اتاق هتلتان، محل کار یا مهمانخانه نیست و دعوت کردن بیش از حد از مشتریان در آنجا (به خصوص اگر از جنس مخالف باشند) خیلی برایتان گران تمام خواهد شد.

 اتیکت مسافرت های کاری

قبل از سفر کردن به خارج از کشور، سعی کنید تا قسمتی با آداب و رسوم خاص آن کشور و طریقه برقراری ارتباط در آنجا آشنا شوید. موقع حرف زدن، بااحترام و مودبانه صحبت کنید و تفاوت این محیط جدید را درک کرده و از مقایسه کردن آن با کشور یا شهر خودتان خودداری کنید.

 

وقتی نوبت به برقراری ارتباط با مشتری می رسد، خوب است که رابطه ای شخصی با او ایجاد کنید اما هرگز پا را از حد خود فراتر نگذارید. یادتان باشد که شما مهمان هستید و هر انتخاب را با نهایت احترام انجام دهید.

اشتباهات رایج در جشن ها و میهمانی های کاری

همه شرکت ها ممکن است گاهی میهمان ها یا جشن هایی ترتیب دهند. در این جشن ها قرار است خوش بگذرد اما به این معنی نیست که می توانید در خوردن زیاده روی کنید یا رفتارهای زشت و زننده از خود بروز دهید.

 

زیاده روی در خوردن در این میهمانی ها شما را فردی بی بند و بار نشان می دهد و اگر رئیستان مجبور شود که تا خانه همراهیتان کند مطمئن باشید که کارتان تمام شده است.

 

یکی دیگر از اشتباهات وقتی است که افراد میهمانی های شرکت را با پارتی های معمول اشتباه می گیرند. مطمئن باشید که این مهمانی ها جای مناسبی برای زل زدن در چشمهای دیگران نیست.

 

 اتیکت جشن و مهمانی های کاری

اگر در هر صورت خطایی از شما سر زد و در جایی زیاده روی کردید، سریعاً عذرخواهی کنید یا مسئله را با شوخی و خنده تمام کنید. این تنها انتخاب شما خواهد بود.

 

برای جلوگیری از رسیدن به آن مرحله غذرخواهی، به یاد داشته باشید که این میهمانی ها قبل ازاینکه یک محل اجتماعی باشد، یک محل کاری است. پس با هر کس با همان احترامی که در محل کار رفتار میکنید، برخورد کنید.

حواستان به رفتارتان باشد

همه ما در موقعیت های مختلف دچار خطا و اشتباه می شویم، اما وقتی نوبت به محل کار و امور کاری می رسد، هرچه مقدار این اشتباهات کمتر باشد بهتر است. این روزها که زمان حکم طلا را دارد، هر اشتباه می تواند اتلاف وقت و پول را به دنبال داشته باشد و گاهی اوقات ضرر شما از این هم فراتر رفته و ممکن است اشتباهتان به بهای از دست رفتن کارتان تمام شود. یادتان باشد که انتخاب های رفتاری شما به شرکتتان و عاقبت به شخصیت خود شما برمی گردد. پس تا جایی که می توانید مراقب رفتار و منش خود در محل کار باشید تا گرفتاری برایتان پیش نیاید .

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه