چرا شادی از صورت ما محو می شود؟

0
975

به خودتان نگاه کنید؛ چشم‌هایتان مثل چند سال پیش برق نمی‌زند. این روزها به آسانی قبل، خنده روی لب‌هایتان نمی‌نشیند و یادتان نمی‌آید که آخرین بار، چه روزی بود که از ته دل احساس خوشبختی و شادی کردید.

 

شادبودن، همیشه نتیجه غرق بودن شما در امکانات مالی یا حمایت عاطفی اطرافیانتان نیست. شادی‌های کوچک شما، گاهی قربانی انتخاب‌های شما هستند؛ قربانی تصمیم‌های اشتباه ریز و درشتی که می‌گیرید.

 

روانشناسان می‌گویند برای ماندگار کردن خنده روی لب‌ها و برگرداندن برق به چشم‌هایتان، نباید این سه اشتباه را تکرار کنید. از نظر آنها این فکرها و رفتارها، می‌توانند شما را آرام آرام به فردی خنثی و خالی از احساسات مثبت تبدیل کنند.

اسدالله خان نباشید!

می‌خواهید مثل اسدالله خان سریال پدرسالار کوهی از صبر و قدرت باشید که هیچ مشکلی قامتش را خراش نمی‌دهد؟ تلاش شما برای پنهان‌کردن زخم‌هایی که در طول زندگی بر روانتان می‌نشیند، فرصت شاد زندگی‌کردن را هم از شما می‌گیرد.

 

اگر بعد از هر شکست به خودتان فرصت سوگواری نمی‌دهید و در عین رنج کشیدن، وانمود می‌کنید هیچ اتفاقی توان آسیب زدن به شما را نداشته، نه تنها فرصت تجربه احساسات منفی را از خود می‌گیرید، بلکه توانتان برای بروز احساسات مثبت و از ته دل دلخوش بودن را از دست می‌دهید.

زورو نباشید!

ترس، غم، اندوه، خجالت و ناامیدی در زندگی‌تان جایی ندارد؟ شما ناجی همه هستید و دیگران تصور می‌کنند هیچ نیازی به تکیه‌گاه ندارید؟ همیشه لبخند روی لبتان است تا غم دیگران را کمتر کنید اما لبخند همیشگی شما، به معنای شاد و دلخوش‌بودنتان نیست؟

 

قهرمانی که همیشه آسیب‌ناپذیر و خوشبخت جلوه می‌کند، کوهی از احساسات منفی انباشته شده است که دیر یا زود، ماسک خندان روی چهره‌اش را هم از دست می‌دهد و دریایی از ترس، شرم و آشفتگی پنهان‌شده‌اش دیر یا زود از پشت این نقاب بیرون می‌زند.

مارکوپولو نباشید!

شما در تعقیب شادی، مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پرید؟ فکر می‌کنید اگر محل زندگی‌تان را عوض کنید، شادی به روزهایتان برمی‌گردد، یا اگر کسب‌وکارتان را تغییر دهید، دلخوش‌تر می‌شوید؟

 

روانشناسان با این تصورات مخالفند. از نظر آنها شادی بیشتر از آنکه وابسته به جغرافیا یا شغل شما باشد، به توانایی‌های روانتان برای مواجهه با چالش‌ها و روبه‌روشدن با اتفاقات طبیعی زندگی وابسته است. پس به جای اینکه برای جست‌وجوی شادی، بی‌قراری‌تان را بیشتر کنید، برای بالاتر بردن ظرفیت‌های روانی‌تان و بررسی دلایل واقعی محوشدن خنده از لب‌هایتان از یک روانشناس کمک بگیرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه