چگونه با زنان مذاکره کنیم؟

0
1045

اگرچه در صدسال اخیر زنان برای به دست آوردن حق‌وحقوق خود جنگیده‌اند و به برابری‌هایی دست یافته‌اند، بااین‌حال هنوز هم شرایط برای زنان سخت و دشوار است. زنان نمی‌توانند به‌خوبی مذاکره کنند یا مردان از این کار اجتناب می‌کنند.

 

باوجود برابری حقوق زن و مرد، هنوز هم حقوق زنان کمتر است و خیلی‌ها دلیل آن را این می‌دانند که زنان شاغل در مذاکره‌ها شرکت نمی‌کنند. آن‌ها فقط حرف خودشان را می‌زنند و چیزی نمی‌پرسند. صحت این گفته چندان مشخص نیست.

طبق نظر مرکز تجاری هاروارد، این اتفاق می‌افتد:

تحقیقات مختلف نشان داده که زنان برای به دست آوردن حقوق بالاتر باید هزینه اجتماعی بیشتری پرداخت کنند.

 

طبق نظریه دیگری از دانشگاه وارویک و ویسکونسین: زنان هم به‌اندازه مردان برای حقوق بیشتر درخواست می‌کنند، اما مردان ۲۵% بیشتر با افزایش حقوق مواجه می‌شوند.

 

در هنگام مذاکره، مردان قوی‌تر و با اعتمادبه‌نفس تر نشان داده می‌شوند، اما زنان ضعیف‌تر به چشم می‌آیند و چیزی را که می‌خواهند به دست نمی‌آورند.

 

یکی از نویسندگان در تحقیقاتش برای کتاب خود با ۱۵۰ زن مصاحبه نمود و به این نتیجه رسید بیشتر این زنان با توانایی بالا حقوق کمی دریافت می‌کنند اما برای افزایش آن تلاشی نمی‌کنند. در اینجا واکنش تعدادی از این زنان در برابر حقوق کم را خواهید دید:

 

آن‌ها در مقابل دریافت حقوق کم تحمل بالایی دارند: آن‌ها می‌دانند که می‌توانند حقوق بالاتری دریافت کنند، اما حقوق کم را تحمل می‌کنند و حتی این رفتارشان را توجیح می‌کنند.

آن‌ها خود را کم ارزش می‌کنند: آن‌ها فرض را بر این قرار می‌دهند که هیچ‌وقت نمی‌توانند حقوق بالایی دریافت کنند.

آن‌ها تمایل دارند کسب‌وکار خودشان را داشته باشند: اما این خواسته را جدی نمی‌گیرند.

آن‌ها از مذاکره متنفر هستند: آن‌ها از این می‌ترسند که اگر برای حقوق بیشتر درخواست کنند، کارشان را از دست بدهند.

آن‌ها معتقدند که فقر نشانه شرافت است: آن‌ها معتقدند که فقر باعث نزدیکی به خدا و پول زیاد باعث گمراهی، می‌شود.

شاید مردها نیز این ترس‌ها را داشته باشند، اما این ضعف و ترس بیشتر در زنان دیده می‌شود. و باعث می‌شود همه تصور کنند زنان به‌اندازه مردان باهوش نیستند.

 

بااین‌حال اگر می‌خواهید در زندگی پیشرفت کنید، باید با کارفرمای خود مذاکره کنید. اما متأسفانه مذاکره برای زنان دشوار است. درصورتی‌که باید این کار را انجام دهند.

 

من شخصاً بعد از خواندن کتاب استانی، برای گرفتن حق‌وحقوقم بیشتر تلاش کردم. این کار باعث شد که اعتمادبه‌نفس و قدرتم افزایش یابد. قبل از آن من بسیار ساکت و خجالتی بودم و از مذاکره کردن اجتناب می‌کردم. اما به‌تدریج بر ترسم غلبه کردم و جسارت خود را افزایش دادم.

بزرگ‌ترین ترس شما ترس از طرد شدن است و این ترس آن‌قدرها هم بد نیست

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های من ترس از طردشدن بود. یک‌بار از کارفرمایم تقاضا کردم که حقوقم را افزایش دهد. او به علت کمبود بودجه تقاضایم را رد کرد. اگرچه من به مقصودم نرسیدم، اما این کار باعث شد جسارتم افزایش یابد و بتوانم برای خواسته‌هایم بجنگم.

از شرایط استفاده کنید

هرچقدر بیشتر مذاکره کنید، این کار برایتان آسان‌تر می‌شود. زیرا قسمت سخت ماجرا درخواست کردن و شروع مذاکره است، زمانی که شرایط برای مذاکره مهیاست این کار را انجام دهید، زیرا زمانی که این کار برایتان راحت‌تر شود، می‌توانید در شرایط مختلف برای رسیدن به خواسته خود تقاضا کنید و از این کار واهمه نداشته باشید.

به مذاکره به‌عنوان یک‌راه حل نگاه کنید

به مذاکره به چشم بحث و مجادله نگاه نکنید، بلکه به چشم توافق به آن نگاه کنید. اگر به چشم مجادله به آن نگاه کنید، دیدگاهتان منفی شده و از درخواست کردن خودداری می‌کنید.

 

اما زمانی که مذاکره را به چشم توافق در نظر بگیرید، با دیدگاه مثبت به جلو رفته و از درخواست کردن هراسی نخواهید داشت. به‌جای اینکه به این فکر کنید که “من از مذاکره نفرت دارم”، به این فکر کنید که “من نیت خیری دارم و می‌خواهم از این راه‌حل استفاده کنم”. مذاکره به معنای طمع ورزیدن شما نیست، بلکه به این معناست که می‌خواهید به حداکثر توان خود دست‌یابید.

 

می‌توانید از طریق وزارت کار و قوانین مرتبط از میزان حقوق رسمی و پایه حقوق باخبر شوید، اگر در خارج از کشور قرار دارید می‌توانید از سایت Glassdoor استفاده کنید.

 

در آن صورت می‌دانید حقوق مناسب شما چه قدر است و از اینکه برای گرفتن حق خود مذاکره کنید، هراسی نخواهید داشت. رمز اصلی موفقیت در مذاکره این است که پیش از خوب تحقیق کنید، زیرا در آن صورت با آمادگی بیشتری این کار را انجام داده و اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت.

 

مهم‌ترین دلیل عدم توجه به حقوق زنان در محل کار به خود زنان بستگی دارد، زیرا خودشان ترجیح می‌دهند آن شرایط را تجمل کنند، و یا اینکه در مذاکره موفق عمل نمی‌کنند. اما باید بدانند در این شرایط نابرابری باید با اعتمادبه‌نفس و جسارت بیشتری برای احقاق حقوق خود بجنگند و در صورت لزوم شیوه مذاکره را تغییر دهند. یادتان باشد که ۹۰% موفقیت در مذاکره به تصمیم و جسارت شما برای این کار بستگی دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه