⁣لرزش تیغ جراحی در اثر موسیقی راک

0
786

با توجه به نتایج پژوهشی جدید، به نظر می‌رسد که گوش دادن به موسیقی «موتزارت» می‌تواند عملکرد مردان را در بازی‌های فکری بهتر کند، درحالی‌که شنیدن موسیقی «راک» شانس بردن آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 

موسیقی کلاسیک بهترین گزینه برای مردانی است که می‌خواهند روی انجام یک کار تمرکز کنند. از طرف دیگر، طبق نتایج این پژوهش، موسیقی روی عملکرد زنان تأثیری نداشته است. جالب توجه است که از نظر کلی در این آزمایش، زنان در بازی‌های فکری از مردان بهتر عمل کرده‌اند.

 

در این پژوهش، از ۳۵۲ نفر از بازدیدکنندگان «فستیوال امپریال»، جشنواره علمی سالیانه‌ای که در «کالج امپریال» لندن رخ می‌دهد، خواسته شد که در بازی فکری «عمل جراحی» (Operation) شرکت کنند. در این بازی فکری، فرد با به دست داشتن انبری باید قسمت‌های بدن انسان را در حفره‌هایی روی یک تخته بیرون بیاورد.

 

در این بازی نباید انبر فرد به تخته برخورد کند. پژوهشگران به بازی‌کننده‌ها گوشی‌هایی دادند که یکی از سه قطعه موسیقی مشخص شده در این پژوهش را پخش می‌کرد: «موومان آندانته» از «سونات پیانو» اثر «موتزارت»، آهنگ «تاندراستراک» از گروه «AC/DC» که در سبک «راک» است و صدای «یک اتاق عمل حین جراحی».

 

نتایج این آزمایش نشان داد مردانی که به آهنگ «راک» گوش داده بودند، نسبت به دیگر مردانی که دو قطعه دیگر را شنیده بودند، کندتر عمل کردند و اشتباهات بیشتری داشتند. از طرف دیگر، هیچکدام از سه قطعه‌ای که برای زنان پخش شد، در عملکرد یا سرعت آنان تغییری ایجاد نکرد.

 

در مجموع، زنان برای برداشتن قطعات به زمان بیشتری نیاز داشتند اما اشتباهاتشان کمتر بود. موسیقی «راک»، استرس شنیداری بیشتری را در مردان ایجاد می‌کند.

 

استرس شنیداری حالتی است که با شنیدن موسیقی ناموزون یا با صدای بلند در فرد ایجاد می‌شود. پژوهشگران، سلیقه موسیقی افراد را نیز از آن‌ها پرسیدند و متوجه شدند که تنها افرادی با شنیدن «سونات موتزارت» اشتباهاتشان کمتر شده بود که لذت زیادی از این قطعه می‌برند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه