آمار ازدواج دختران کم سن و سال “زنگ خطر” است

0
1835

به گزارش سرویس سبک زندگی “صادق نیوز” :

انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران: آمار ازدواج دختران کم سن و سال “زنگ خطر” است

آقای فرمند مهمترین قربانی اینگونه ازدواج ها را در درجه اول خود کودکانی می داند که به زندگی زناشویی وارد می شوند.
رئیس هیات مدیره انجمن حمایت ازحقوق کودکان ایران می گوید ۱۷ درصد ازدواج دختران در ایران زیر ۱۸ سالگی انجام می شود. در حالی که جامعه‌شناسان از حداقل سن قانونی ازدواج دختران یعنی ۱۳ سال در ایران انتقاد می‌کنند، در برخی استان‌های ایران بنا بر آمار رسمی ثبت احوال ازدواج دختران زیر ۱۰ سال نیز ثبت شده‌ است. به عنوان نمونه تنها در سال گذشته و در استان کردستان ۱۰ مورد ازدواج دخترکان زیر ۱۰ سال ثبت شده است.

ثریا عزیزپناه روزسه شنبه درگفت‌و گو با خبرگزاری ایلنا، با “زنگ خطر” خواندن این آمار گفته است جامعه باید منتظر آسیب های ناشی از این گونه ازدواج ها باشد.

 

 

8ki4vab3-765x510

حامد فرمند، فعال حقوق کودکان می گوید در برخی نقاط ایران ازدواج کودکان ثبت نمی شود که این موضوع مسلما آمار اعلام شده از سوی دولت و گروه های مدافع حقوق کودکان را افزایش خواهد داد. وی مهمترین قربانی اینگونه ازدواج ها را در درجه اول خود کودکانی می داند که به زندگی زناشویی وارد می شوند.

 

سن قانونی برای ازدواج دختران در جمهوری اسلامی ایران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵سال است، قانون جاری همچنین اجازه داده دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال نیز به حکم دادگاه و یا با شروطی به اذن ولی به عقد زناشویی در آیند.

فعالان حقوق کودکان می گویند ازدواج در سنین کوکی تبعات اجتماعی سنگینی از جمله خشونت خانگی و افزایش طلاق در جامعه را بهمراه خواهد داشت.

در بسیاری از کشورها، ارتباط جنسی با افراد زیر ۱۸ سال می تواند به منزله کودک آزاری جنسی قلمداد شود.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-08-18 05:43:11Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com:@Q4=G8>PS;<O gÿÿÖ7R¤7
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-08-18 05:43:11Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com:@Q4=G8>PS;<O
gÿÿÖ۷R¤۷
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه