آیا گوش کردن به موسیقی در حین کار تاثیر مثبتی بر عملکرد ما دارد؟

0
1022

بسیاری از ما تمایل داریم در هنگام کار کردن به موسیقی گوش دهیم و معتقدیم تمرکز کاری‌مان را بیشتر می‌کند، در مقابل کسانی هم هستند که گوش دادن به موسیقی را عاملی در به‌هم ریختگی و عدم تمرکز خود می‌دانند. اما آیا واقعا گوش دادن به موسیقی بر عملکرد و بازده کاری هم تاثیر گذار است؟

 

واقعیت این است که دانشمندان امروزی گوش دادن به موسیقی را یکی از بهترین راه‌ها برای پرشور و مایه کردن زندگی می‌دانند. آن ها آزمایشی انجام دادند که در آن از ۷۵ نفر از ۲۵۶ کارمند شرکت‌ کننده خواسته شد به مدت چهار هفته موقع کار کردن هدفون‌‌های خود را در گوش گذاشته و کار کنند. سپس مشخص شد که بازده کاری این افراد تا ۱۰ درصد نسبت به سایرین افزایش یافته.

 

یکی دیگر از معروف‎ترین تحقیقات درمورد اینکه آیا موسیقی بازده کاری را افزایش می‌دهد یا خیر، تحقیقی به نام “تاثیر موتزارت” است که نشان داده دانشجویان زمان گوش دادن به موسیقی کلاسیک بهتر از عهده حل مسائل ریاضی برمی ‌آیند. جالب است بدانید این تحقیق نشان داده که گاوها هم با شنیدن این موسیقی شیر بیشتری تولید می‌کنند.

 

اما اگر تایید می‌ کنیم که موسیقی تمرکز ذهن را بالا می ‌برد، باید بدانید که باید زمان گوش دادن و نوع آهنگ انتخابی خود را مدیریت کنید تا بتوانید فواید آن را برای مغز خود فراهم کنید. واضح است که نه با موسیقی بی‌کلام می‌توان دوید و ورزش کرد و نه با موسیقی هاردراک، اضطراب پیش از امتحان را از بین برد.

چه نوع موسیقی مناسب انجام کار هستند؟

اگر هدفتان بالا بردن تمرکز ذهنتان است، موسیقی ‌های آرام گزینه‌ی خوبی برای شماست. این موزیک ‌ها به آن هایی که می‌خواهند درس بخوانند هم در تمرکز و به‌ خاطر سپردن درس‌ها کمک می‌کند. موسیقی باروک نمونه بسیاری خوبی از این موزیک ‌ها است. به یاد داشته باشید قبل از آن که یادگیری را آغاز کنید می توانید با گوش سپردن به موسیقی، اندکی خلق و خوی خود را بهبود ببخشید.

 

در صورتی که فعالیت شما شامل گفتگو با افراد مختلف می‌شود، به سراغ موسیقی‌های فاقد شعر بروید.

 

اگر می‌خواهید با ریلکس شدن بیشتر بازده کاریتان را بالا ببرید، باید بدانید که موزیک‌ های با ریتم شاد، میزان هورمون استرس را تا ۴۱ درصد کاهش می ‌دهد.

هنگام انجام کارهای تکراری موسیقی گوش کنید

تحقیقات نشان داده اند، کسانی که هنگام انجام امور تکراری به موسیقی گوش می‌کنند، کارشان را سریع تر انجام می دهند و دچار اشتباهات کمتری می شوند. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، باعث آزاد شدن فرارسان های عصبی خاصی مثل دوپامین، سروتونین، و نوراپی نفرین می شود که به شما احساس آرامش و رضایت می بخشند و در نتیجه تمرکزتان بالا می رود.

هنگام کار موسیقی جدید گوش نکنید

گوش کردن به یک آهنگ جدید برای اولین بار، با غافلگیری و تازگی همراه است و بدن در مواجهه با این تازگی، دوپامین ترشح می کند که باعث احساس رضایت شما می‌شود.

 

این موضوع می تواند به مرور، موسیقی را از کاری که در حال انجامش بودید برایتان جذاب تر کند و حواس شما را به خود معطوف کند و در دراز مدت کیفیت کارتان را کاهش دهد. پس سعی کنید فهرست پلی لیست خود را از آهنگ هایی درست کنید که قبلاً شنیده اید.

 

موسیقی می تواند تفاوت زیادی در روزهای کاری برای شما به ارمغان بیاورد. برای ایجاد احساس آزادی، جلوگیری از خمودگی، دوری از مسایل دنیوی یا مواجه شدن با امور تکراری، موسیقی راحت‌ترین راه برای رسیدن به آرامش و حال خوب است.

 

خلق و خوی بهتر در نتیجه ی موسیقی، می تواند بر کیفیت تعامل شما با همکارانتان نیز تأثیر بگذارد. اگر احساس بهتری داشته باشید، معمولاً رفتارتان محترمانه تر خواهد بود، صبر و شکیبایی بیشتری خواهید داشت و همکاری بیشتری خواهید کرد که همه ی این ها می تواند به کار تیمی بهتر منجر شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه