اصول حل مشکلات مالی خانواده

0
1660

زیربار فشار زندگی کمر خم کرده ام، باورم نمی شود به خاطر مسائل مادی با همسرم مشاجره کنم؛ چون همیشه فکر می کردم  ما هر دو آنقدر عاشق  یکدیگریم که  هیچ مشکلی نمی تواند روابط مان را تیره و تار کند. نمی دانستم پول، این کثیف دوست داشتنی ، بین عشق من و همسرم قرار می گیرد و با اعمال قدرت بسیارش، می تواند روز به روز  ما را از هم دور کند…

تحقیقات نشان داده است زوج هایی که حداقل هفته ای یک بار به خاطر مسائل مادی با یکدیگر بحث می کنند، ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر جدایی و یا طلاق عاطفی قرار می گیرند.مشکلات مالی و بحث های مربوط به مسائل مالی در زندگی هر زن و شوهری وجود دارد اما برخی از زوج ها به حدی درگیر مشکلات اقتصادی می شوند که لذت بردن از زندگی را برای همیشه فراموش می کنند.

بی شک شما به عنوان بانوی خانه، باید سعی بر مدیریت اقتصادی زندگی داشته باشید و هرگز اجازه ندهید پول و مسائل مادی به ازدواج و زندگی مشترک تان آسیب برساند. باید یاد بگیرید که چگونه با مشکلات مالی برخورد کنید و کنار بیایید. دانستن این مهم که چه زمان و در چه موقعیتی با همسرتان صحبت کنید تا اجازه ندهید پرداختن به این مساله، باعث ایجاد تعارض در زندگی تان شود، از جمله هنرهای مدیریتی شما در حل مشکلات اقتصادی است.

 آرامش تان را حفظ کنید

اگر چه ممکن است بخاطر شرایط اقتصادی نابسامان زندگی تان، دچار استرس و اضطراب شده باشید، اما بهتر است بدانید که شما و همسرتان نمی توانید بار تمام مشکلات را یک جا و در یک زمان تحمل کنید. شما به عنوان بانوی مدبر خانه، باید تلاش کنید که هرگز حریم زندگی مشترک تان با طعم پول و چاشنی نبود آن آلوده نشود.

برخی از بانوان به  اشتباه تصور می کنند اگر راه مصالحه پیش بگیرند ممکن است همسرشان بد عادت شود و به موجب آن نیزرفع مسئولیت کند، به همین خاطر برای اجتناب از این وضعیت، دست به مقابله می زنند و با برنامه ای از پیش تعیین شده در مقابل همسرشان جبهه گیری می کنند.

 

مثلا به محض ورود همسرشان به خانه، هر چیزی را بهانه می کنند و با ربط دادن آن به مسائل مادی، شروع به بحث کرده و تا به مرز مشاجره نیز پیش می روند. این روش نه تنها سازنده و مفید نیست ،بلکه موجب آسیب پذیری ابعاد دیگر زندگی مشترک می شود، در اولین گام بسیار محتمل است،صمیمیت و درک متقابل که لازمه اعتماد و اشتیاق زوجین نسبت به یکدیگر است، دچار لطمه شود، بنابراین توصیه می شود بر خودتان مسلط بوده و آرامش تان را حفظ کنید و به یقین باور داشته باشید که همسرتان بیش از شما احساس نگرانی و ناراحتی می کند.

 

اگر مساله ای  شما را اذیت می کند، بهتر است صحبت کردن راجع به آن را به زمان دیگری که آرام تر و متمرکزتر هستید، موکول کنید. بی شک به هنگام آرامش، هم شما و هم همسرتان، به طور صریح و شفاف می توانید مشکل تان را واکاوی کرده و راه حل مفیدی برای رفع و رجوع آن پیدا کنید.

زمان‌بندی کنید

در جوی صمیمانه و به دور از تنش با همسرتان به گفتگو بنشینید، به او بگویید  این مساله چقدر زندگی تان را تحت الشعاع قرار داده و شما به خاطر آن دچار زحمت شده اید. اگر چه می دانید او نیز بی تقصیر است، اما چاره ای جز بازگو کردن نمی بینید وهدف تان از صحبت کردن نیز، چیزی جز برنامه ریزی و جستجوی روشی برای فرار از شرایط سخت نیست، بهتر است زمان مشخصی را برای صحبت کردن تان در نظر داشته باشید، مثلا ۲۰ دقیقه کافی است تا در مورد یک موضوع  خاص صحبت کنید. محدود بودن زمان باعث می شود شما مقدار معینی زمان، برای پرداختن به کاری صرف کنید و سریعا نیز به اصل موضوع  پرداخته و از حاشیه پردازی و یا بحث های اضافی که ممکن است موجب نامساعد شدن نتیجه این گفتگو شود، اجتناب نمایید.

سعی کنید در این زمان مشخص شده، تنها به مهمترین مساله ای بپردازید که بابت آن بیشتر احساس نگرانی می کنید، مثلا اجاره خانه، پرداخت وام و…، مطرح کردن به یک باره چند موضوع که هر یک به نوبه خود نیز مهم هستند، نه تنها گفتگوی شما را به نتیجه مناسبی نمی رساند ،بلکه  بار مالی زیادی را به دوش شما و همسرتان تحمیل می کند.

از چیزهای کوچک‌تر شروع کنید

مشکلات مالی خود را به دو بخش کوچک و بزرگ تفکیک کنید، چه بسا بسیاری از اوقات صحبت های زوجین بر سر مشکلات مالی، به هیچ نتیجه ای نمی رسد، چون مسائل کوچکتر کنار گذاشته شده و مسائل بزرگ بازگو می شوند. مطرح کردن مسائل بزرگ مالی همیشه منجر به گله و شکایت می شود و راه را بر حل مسائلی جزیی می بندد. توصیه می شود مسائل مورد نظر برای گفتگوی تان را اولویت بندی کنید، اگرچه شایسته است هر یک از اولویت هایتان را نیز، ریز و  جزیی نمایید، چه بسا صحبت های شما و همسرتان بر سر مسائل کوچکتر مالی، سریعتر به نتیجه می رسد. وقتی بتوانید مسائل و مشکلات کوچکتر را از میان بردارید، بی شک می توانید با توان و اعتماد به نفس بیشتری به حل مشکلات بزرگتر بپردازید.

گذشته را رها کنید

گذشته زندگی خود را به هیچ وجه  به رخ همسرتان نکشید! گذشت ان زمانی که در خانه پدری تان، آب در دلتان تکان نمی خورد و هر انچه که می خواستید در یک چشم برهم زدنی در اختیارتان قرار می گرفت. بهتر است فراموش کنید که قبلا در خانه پدری تان وضعیت مالی خوبی داشتید و هیچ یک از دغدغه ها و مشلات کنونی را تجربه نکرده بودید. یادآوری این که قبلا که بوده اید و از کجا آمده اید، نه تنها مرهم مشکلات تان نیستف بلکه موجب دوری و سردی عاطفی شما با همسرتان می شود. این شعار قدیمی تر ها را آویزه گوش تان کنید، “خونه شوهر مثل خونه پدر نیست”. پس سعی کنید گذشته ها را در گذشته باقی بگذارید و  به اکنون و حال امروزتان فکر کنید. زندگی در حال، باعث می شود همسرتان را بیشتر و بهتر درک کنید و در برابر او کمتر حالت تدافعی بگیرید و با القاء حس حمایتگری و پشتیابی به او،در جهت دست یابی به اهداف مشترکتان گام بردارید.

انتقاد بی‌مورد نکنید

حتی المقدور از سرزنش همسرتان بپرهیزید و او را به باد انتقاد نگیرید. انتقاد گاهی نه تنها سازنده و مفید نیست بلکه موجب ناامیدی و رکود و سستی در حرکت می شود. اگر چه برخی از بانوان معتقدند، اگر همسرشان را به حال خودشان رها کنند، انها دست رو دست می گذارند و کاری نمی کنند، پس مجبورند برای تحریک آنان هم شده، نه از سر بی انصافی بلکه به جهت انگیزه ای برای حرکت، گاه از همسرشان انتقاد کنند. در این شرایط توصیه می کنیم پیش از شروع انتقاد، کمی صبر داشته باشید و خودتان را به جای همسرتان بگذارید.

 

تاثیر موضوعی را که می خواهید برای او بیان کنید، در خودتان ارزیابی کنید. این سوال را از خود پرسش کنید:” وقتی که از این شیوه استفاده کنید، چه حالی چه حالی به خودتان دست می‌دهد؟” ، بی شک پاسخ به این سوال می تواند، مسیر بهتری را پیش روی تان بگذارد تا بتوانید جواب بهتری از همسرتان دریافت کنید. مثلا، وقتی که نگران ماسئل مادی مربوط به آینده هستید، به جای آن که به همسرتان بگوئید:” چرا به فکر زندگی مان نیستی ، سرت را مثل کبک زیر برف فرو برده‌ای ، اصلا می دانی دخترت به سن ازدواج رسیده است و تو باید در فکر تهیه جهیزیه باشی!” ، به او بگویید:” دخترمان دیگر بزرگ شده است ، همین روزهاست که خواستگاران پاشنه در را از جا بکنند، باید برای تهیه جهیزیه او در فکر باشیم ، بی تردید همسرتان به شما می گوید:” دقیقا” ، و آن گاه شما می توانید بگویید:” باید کمی تلاش مان را بیشتر کنیم و به فکر پس انداز باشیم”.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه