افزایش آمار کودک آزاری در شش ماهه اول سال ۹۶

0
1090

رئیس اورژانس اجتماعی ایران خبر داد که در شش ماه اول امسال ۱۶ هزار و در ۱۱ ماه امسال ۲۷۵۰۰ مورد کودک‌آزاری به این مرکز گزارش شده‌است.

 

رضا جعفری روز سه‌شنبه، ۱ اسفند، در سمینار «کودک‌آزاری در مناطق حاشیه‌نشین» گفت که تا کنون ۲۷۵۰۰ مورد کودک آزاری «جنسی، جسمی، عاطفی و غفلت» به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شده‌است.

 

به گفته آقای جعفری، ۳۸ درصد از کودکانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند، در سن دبستان و زیر دبستان و ۱۲ درصد راهنمایی بوده‌اند.

 

وی همچنین گفت که ۲۹ درصد از آزارها جسمی و ۳ درصد جنسی بوده‌است. آقای جعفری اعلام نکرده که بقیه کودک‌آزاری‌ها مربوط به چه مواردی بوده‌است.

 

رئیس اورژانس اجتماعی ایران تأکید کرد که «بسیاری از خانواده‌ها از ترس امنیت و آبرو» موارد کودک‌آزاری جنسی را گزارش نمی‌کنند.

 

پیش از این نیز مقام‌های اورژانس اجتماعی کشور اعلام کرده‌اند که برخی خانواده‌ها موضوع آزار جنسی فرزندانشان را پنهان می‌کنند و گزارش نمی‌دهند.

 

براساس آماری که حسین اسد بیگی، رئیس سابق اورژانس اجتماعی ایران، اعلام کرده، در سال گذشته ۶۰ درصد از کودک‌آزاری‌ها توسط پدر و در مجموع ۸۶ درصد توسط والدین انجام شده‌است.

 

حسین اسدبیگی روز یکشنبه دوم مهر، اعلام کرده بود که هزار و ۶۴۲ مورد، یعنی ۶۰ درصد از کودک‌آزاری‌های گزارش شده به «مراکز مداخله در بحران»، توسط پدر اتفاق افتاده و تنها یک و نیم درصد از کودک‌آزاری‌ها توسط افراد غریبه انجام شده‌است.

 

به گفته آقای اسدبیگی، از میان دیگر موارد گزارش‌شده، ۷۳۹ مورد یعنی ۲۶ درصد توسط مادر، ۲۰ مورد توسط برادر، و هشت مورد توسط خواهر انجام شده‌است.

 

رئیس اورژانس اجتماعی ایران در سخنان روز سه‌شنبه خود همچنین گفت که ۱۲ درصد از موارد کودک‌آزاری چند روز بعد از این اتفاق و چهار و نیم درصد نیز یک هفته بعد از آن گزارش شده‌اند.

 

وی اضافه کرد: «در بسیاری از موارد، همسایه‌ها متوجه کودک‌آزاری می‌شوند ولی آن را گزارش نمی‌دهند و حتی جرأت نمی‌کنند با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند».

 

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو فراکسیون زنان مجلس، روزچهارشنبه، ۱۸ بهمن، خبر داده بود که تعدادی از اعضای این فراکسیون در نامه‌ای به رئیس مجلس، با اشاره به «افزایش» کودک‌آزاری در ایران خواستار بررسی سریع‌تر «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» شده‌اند.

 

با این حال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده که این لایحه نه تنها از کودکان و نوجوانان حمایت نمی‌کند، بلکه «ناخواسته» منجر به «جرم‌زدایی» از آزار کودکان و نوجوانان یا «مجرم تلقی شدن» خود آنان می‌شود.

 

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان سال ۹۰ و در دولت دهم به مجلس ارائه شده بود اما در مجلس نهم بررسی نشد. دولت حسن روحانی بار دیگر این لایحه را به مجلس ارائه کرد.

 

سیاوش شهریور، سرپرست دفتر اجتماعی استانداری تهران، خرداد ماه سال جاری خبر داده بود که برای نخستین بار طرح «پیشگیری از آزارهای جنسی کودکان» در استان تهران تهیه شده و به زودی رونمایی خواهد شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه