الگوی مناسب برای ترک سیگار نوجوانان

0
993

به نقل از وب سایت “سیب کلینیک” ، پایگاه تغذیه و سلامت :

صبور باش و سربه زیر

نوجوان‌ها دلایل فراوانی برای سیگارکشیدن پیدا می‌کنند. اگر از آنها بپرسید چرا سیگار می‌کشند، احتمالا دلایلی فردی برای انجام آن ندارند در نتیجه به نتیجه مشخصی نمی‌رسید. تجربه نشان داده است داد و هوارهای شما نیز کارساز نمی‌شود و اتفاقا هیجان نوجوان برای سیگارکشیدن را افزایش می‌دهد.

 

او به این نتیجه می‌رسد می‌تواند به این طریق در احساس کمبود توجهی که به واسطه نوجوانی به آن دچار شده است، توجه شما را از آن خود کند اما اگر نوجوان خانه‌تان را در حال سیگارکشیدن دیدید، باید مطمئن باشید به کمک شما نیاز دارد و نباید به سادگی از کنار آن بگذرید.

نمونه خوبی باشید

شما به‌عنوان یکی از والدین، بیشترین و قدرتمندترین تاثیر را روی زندگی نوجوان خودتان می‌گذارید و رفتارتان، بسیار تاثیرگذارتر از حرف‌هایتان خواهد بود. اگر سیگار می‌کشید، نباید انتظار داشته باشید نوجوانتان از سیگارکشیدن دست بردارد. او از سیگارکشیدن شما برداشت ساده‌ای خواهد داشت و آن را به‌عنوان اصلی‌ترین الگوی بزرگسالی درنظر می‌گیرد.

 

پس به جای اینکه دنبال روش‌های فریاد زدن برسر نوجوان بگردید سراغ پزشک بروید و درباره راه‌های ترک سیگار از او سوال کنید. در طول این مدت، در جمع، ماشین و هر جایی که در معرض دید نوجوان خانه‌تان هستید، سیگار نکشید. سیگارهایتان را نیز جایی قرار ندهید که فرزندتان به آن دسترسی داشته باشد. برایش توضیح دهید چه اندازه از سیگارکشیدنتان ناراضی هستید و از دلایل خودتان صحبت کنید. حتی برایش بگویید چقدر برایتان مهم است که سیگارکشیدن را ترک کنید.

صحبت کنید

به سادگی می‌توانید به نوجوان بگویید دست از سیگارکشیدن بردارد. به جای اینکه عصبانی شوید، سعی کنید جدی باشید و از او حمایت کنید. از او بپرسید چه چیزی او را وادار به سیگارکشیدن کرده است. احتمالا برایتان توضیح می‌دهد سعی دارد کارهای مدرسه‌اش را به این روش سروسامان دهد یا اینکه می‌خواهد از استرس رهایی پیدا کند. بعضی وقت‌ها نیز نوجوان‌ها سیگار می‌کشند تا باحال به نظر برسند یا بیشتر از سنشان روی آنها حساب باز کنند. زمانی که متوجه دلیل سیگارکشیدن‌اش شوید، راحت‌تر می‌توانید کمکش کنید و به مشکل اصلی برسید. همان اندازه که بهتر به او کمک کنید، بهتر به سمت ترک سیگار می‌رود.

از نگرانی‌هایت بگو

هرچند اتفاق‌هایی شبیه به سرطان، حمله قلبی یا سکته واقعی هستند اما احتمالا آخرین نگرانی‌های نوجوان سیگاری شما به حساب می‌آیند. به جای سخنرانی‌های جدی درباره خطرات طولانی‌مدت سیگارکشیدن، از فرزندتان بخواهید جنبه‌های منفی سیگارکشیدن را از منظر خودش در نظر بگیرد. زمانی که دلایل خودش را به زبان آورد، جنبه‌های منفی سیگارکشیدن از منظر خودتان را به او بگویید و دلایل او را هم در نظر داشته باشید.

سیگارکشیدن باعث مشکلات تنفسی می‌شود

سیگارکشیدن باعث می‌شود موها و لباس‌هایت بوی ناخوشایندی بگیرند، دندان‌ها و ناخن‌هایت زرد شوند، باعث بروز سرفه‌های بد و خلط سینه می‌‌شود و انرژی‌ات برای تحرک و ورزش را از میان می‌برد.
البته که سیگارکشیدن گران هم هست. از فرزندتان بخواهید هزینه هفتگی، ماهیانه و حتی سالیانه سیگار را محاسبه کند. آن وقت می‌توانید این هزینه را با یک تلفن همراه، لباس یا هر وسیله‌ای که فرزندتان به آن علاقه دارد، مقایسه کنید.

برنامه بچینید

نوجوان‌ها می‌توانند با سرعت به نیکوتین معتاد شوند و گاهی یک یا دو هفته تجربه سیگارکشیدن آنها را در وضع اعتیاد قرار می‌دهد. در واقع محققان توضیح می‌دهند برخلاف تصور نوجوان‌ها که گمان می‌کنند هر لحظه‌ای که اراده کنند می‌توانند از سیگارکشیدن دست بردارند، سیگارکشیدن در سنین پایین، خطر بیشتری دارد. اگر با فرزندتان درباره ترک سیگار صحبت می‌کنید، از او بپرسید آیا تا به حال دوستانش برای ترک سیگار تلاش کرده‌اند یا نه. درباره دلایل احتمالی موفقیت یا عدم موفقیت آنها در ترک سیگار با او صحبت کنید. سپس از او بپرسید به نظرش کدام روش برای ترک سیگار موثرتر خواهد بود و آنگاه گزینه‌هایی که به نظر خودتان می‌رسد با او درمیان بگذارید.

 

بنویسید

او را تشویق کنید دلایل ترک سیگارش را روی کاغذ بنویسد. این فهرست می‌تواند نیروی محرکه ویژه‌ای به نوجوان بدهد و هرگاه احساس سرخوردگی پیدا کرد، نگاهی به این فهرست بیندازد.

زمان مشخص

از او بخواهید تاریخ دقیقی برای ترک سیگارش مشخص کند. نگذارید این تاریخ را در زمانی پر از استرس، مثلا شبیه امتحان پایان ترم قرار دهد.

 

بیرون رفتن با دوستانی که سیگار نمی‌کشند

آیا دوستان فرزندتان از برنامه ترک سیگار او حمایت می‌کنند؟ آنها نیز در حال ترک سیگار هستند؟ اگر او با برنامه ترک سیگاری که چیده است، تحت فشار قرار دارد، تشویق‌اش کنید وارد فعالیت‌هایی تازه شود. پیدا کردن دوستان تازه‌ای که سیگار نمی‌کشند، بسیار ساده‌تر از دوری گزیدن از دوستانی است که علاقه‌ای به ترک سیگار ندارند.
تلاش برای نه گفتن: به فرزندتان کمک کنید تا جمله: « نه، مرسی، من سیگار نمی‌کشم» را به زبان بیاورد.

برای کمبود نیکوتین آماده باشید

به نوجوانتان آموزش دهید اگر بعد از مدتی دچار نشانه‌های کمبود نیکوتین شد، این نشانه‌ها به سرعت از میان می‌آورد. در این مواقع بهتر است چند نفس عمیق بکشد، آدامس‌های بدون شکر بجود دندان‌هایش را مسواک بزند یا چیزی بخورد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه