در چه کشورهایی زنان بیشتر از مردان حساب بانکی دارند؟

0
1013

به نقل از پایگاه “رادیو کسب و کار” :

تنها در شش کشور جهان، تعداد زنانی که دارای حساب بانکی هستند، بیشتر از مردان است. این کشورها عبارتند از آرژانتین، گرجستان، اندونزی، لائوس، مغولستان و فیلیپین.

اخیرا بانک جهانی در ۱۴۰ کشور جهان بررسی‌هایی در باره چگونگی دسترسی بزرگسالان به حساب بانکی، نحوه پرداخت پول، اخذ وام، پس انداز و مدیریت ریسک انجام داد. نتیجه بررسی‌ها این بود که بیش از ۵۰۰ میلیون فرد بالغ یعنی ۶۹ درصد بزرگسالان (در سال ۲۰۱۱ این رقم ۵۱ درصد بود) در یک بانک حساب بانکی دارند و یا از طریق موبایل به نقل و انتقال پول مبادرت می ورزند.

 

ولی طبق این گزارش، از نظر فعالیت‌های بانکی، مردان هنوز به مراتب از زنان جلوترند. به این معنی که در حالی که ۷۲ درصد مردان حساب بانکی دارند، تنها ۶۵ درصد زنان دارای حساب بانکی هستند. این اختلاف ۷ درصدی از سال ۲۰۱۱ تا کنون تغییری نکرده است.

 

چنین پدیده‌ای به رغم کم شدن شکاف جنسیتی در بسیاری کشورهاست. به طور مثال در هند ۸۳ درصد مردان و ۷۷ درصد زنان حساب بانکی دارند. در حالی که شکاف جنسیتی در هند که در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۰ درصد بود، اکنون به ۶ درصد رسیده است.

 

ولی چطور ۶ کشور در اروپا، آمریکای جنوبی و آسیا توانسته‌اند این شکاف جنسیتی را به نفع زنان تغییر دهند؟ لورا کلاپر، از اقتصاددانان برجسته بانک جهانی، در مورد فیلیپین می گوید تعداد زنان فیلیپینی که در خارج از کشور کار می‌کنند از مردان بیشتر است واین زنان برای این بتوانند جهت امرار معاش خانواده شان پول به فیلیپین بفرستند ناچارند حساب بانکی داشته باشند.

 

در تمام این ۶ کشور ( به استثنای لائوس) تعداد زنانی که به موجب بخشی از برنامه کمک نقدی دولت، پول به حسابشان واریز می‌شود، بیشتر از مردان است. به طور مثال در مغولستان ۴۳ درصد زنان چنین پولی دریافت می کنند در حالی که تعداد مردانی که کمک نقدی دولتی دریافت می کنند، ۲۴ درصد است.

 

در اندونزی در حساب‌های بانکی “فعال” مردان و زنان یا حساب‌هایی که دست کم یک بار در سال گذشته به آن پول واریز شده و یا از آن پول برداشت شده، اختلاف زیادی از لحاظ شکاف جنسیتی دیده نمی‌شود.

 

اما اگر چه احتمال دارد تعداد زنانی که به عنوان کمک نقدی دولت، پول به حساب بانکی‌شان ریخته می‌شود بیشتر از مردان باشد، زنان معمولا از این حساب برای سایر مصارف خود استفاده نمی‌کنند.

 

ولی یک نکته قابل توجه وجود دارد. به استثنای فیلیپین در هیچ کشور دیگری حساب بانکی زنان بیشتر از حساب بانکی مردان فعال نیست.

 

برای مثال، هند توانسته در مورد باز کردن حساب بانکی شکاف جنسیتی را کم کند ولی بیش از نیمی از حساب‌های متعلق به زنان فعال نیست و نقل و انتقالی در این حساب‌ها صورت نمی‌گیرد.

 

دکتر کلاپر می‌گوید: “به همین جهت چالش دشوار برای هند اکنون این است که نوعی ابزار مالی را وارد بازار کند که زنان مایل به استفاده از آن باشند.”

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه