رابطه‌ی‌ عاشقانه چیست؟

0
1323

موضوع عشق (رابطه‌ی‌ عاشقانه) ممکن است خیلی‌ گیج‌کننده باشد. سردرگمی‌ درباره‌ی‌ عشق تا حدودی‌ به‌دلیل تفاوت بنیادی‌ دیدگاه زنان و مردان است.

 

مردان جور دیگری‌ درباره عشق فکر می‌‌کنند و زنان تلقی‌ دیگری‌ از آن دارند. بنابراین وقتی‌ این موضوع مطرح می‌‌شود، انتظارات زنان و مردان متفاوت است، آنها با هم در عشق سهیم می‌‌شوند، به‌همین دلیل تعجبی‌ ندارد که سردرگمی‌ پیش می‌‌آید.

 

سردرگمی‌ شما را با تعریف شخصی‌ خودم از رابطه‌ی‌ عاشقانه رفع می‌‌کنم؛ در رابطه‌ی‌ عاشقانه، دو عاشق، با هدف نزدیکی‌ بیشتر، به نیازهای‌ عاطفی‌ یکدیگر پاسخ می‌‌دهند.

 

کسانی‌ که نیازهای‌ عاطفی‌ شخصی‌ یکدیگر را پاسخ گویند، تصور می‌‌کنند رابطه‌شان رمانتیک است. عده‌ی‌ دیگری‌ احساس می‌‌کنند که برای‌ تعریف یک رابطه‌ی‌ عاشقانه وجود عشق حتما ضروری‌ است، اما فکر می‌‌کنم تنها زمانی‌ افراد رابطه‌ی‌ رمانتیک دارند و عاشق هم هستند که نیازهای‌ عاطفی‌ یکدیگر را برای‌ رسیدن به صمیمیت بیشتر برآورده می‌‌کنند.

هر رابطه‌ی‌ رمانتیک دو وجه دارد: کسانی‌ که عاشق هم هستند و نیازهای‌ عاطفی‌ شخصی‌ همدیگر را پاسخ می‌‌دهند و برای‌ ادامه‌ی‌ حیات و بقا نیازمند یکدیگرند. شما نمی‌‌توانید برای‌ مدتی‌ طولانی‌، یکی‌ از این دو را بدون دیگری‌ داشته باشید. به‌این دلیل که برآورده ساختن نیازهای‌ عاطفی‌ شخصی‌، احساس عشق می‌‌آفریند، و عاشقان نیازهای‌ عاطفی‌ همدیگر را به بهترین شکل برآورده می‌‌کنند.

 

اما این وابستگی‌ متقابل، باعث می‌‌شود رابطه‌ی‌ عاشقانه ماهیتی‌ بسیار شکننده داشته باشد؛ اگر احساس عشق برای‌ هر یک از طرفین از بین برود، روابط عاشقانه به‌طور موقت از میان می‌‌رود؛ حتی‌ وقتی‌ پدر و مادر هر دو عاشق هستند، اگر یکی‌ از آنها موفق نشود نیازهای‌ عاطفی‌ طرف مقابل را به‌خاطر شرایطی‌ که تحت کنترل خودش نیست برآورده کند، رابطه‌ی‌ عاشقانه موقتا دچار مشکل می شود.

 

مطمئنم شما هم متوجه شده‌اید که روابط عاطفی‌ خود شما چه‌قدر شکننده است ــ البته اگر هنوز رابطه‌ی‌ عاشقانه داشته باشید ــ ممکن است یک روز عاشق همدیگر و روز بعد از هم متنفر باشید و ببینید که برای‌ برآورده کردن نیازهای‌ عاطفی‌ و شخصی‌ِ طرف مقابل ناسازگار هستید.

 

اگر چنین تجربه‌ای‌ داشته‌اید، ممکن است بپرسید این وضعیت چه‌قدر می‌‌تواند ادامه پیدا کند. روابط عاشقانه ممکن است تقلیل یابد و ممکن است فکر کنید که آیا این همه بالا و پایین رفتن‌ها ارزشش را دارد؟ شاید ناامید شده‌اید و فکر می‌‌کنید که هیچ‌وقت با همسرتان روابط رمانتیک و عاشقانه نداشته‌اید.

دکتر مهدی قاسمی
برگرفته از کانال گروه روانپزشکی ویان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه