رابطه اختلال دوقطبی و سلامت جنسی!

0
1695
Two faces - smiling and serious

اختلال دوقطبی یک نوع اختلال خلقی است. افرادی که اختلال دوقطبی دارند سطح بالاتری از هیجان و افسردگی را تجربه می کنند. روحیه آنها می تواند فراز و نشیب داشته باشد. حوادث زندگی، دارو، و مصرف تفریحی مواد مخدر می توانند باعث شیدایی و افسردگی شوند. هر دو حالت می تواند از چند روز تا چند ماه ادامه یابد.

 

اختلال دوقطبی می تواند روی رابطه جنسی و فعالیت جنسی شما نیز تأثیر بگذارد. فعالیت جنسی شما ممکن است در طول یک دوره شیدایی (مانیا) افزایش یابد (هایپرسکشوالیتی) و خطرناک باشد. در طول یک دوره افسردگی، شما ممکن است علاقه به رابطه جنسی را از دست بدهید. این مسائل جنسی می توانند مشکلاتی را در روابط شما ایجاد کنند و عزت نفس شما را کاهش دهند.

اپیزودهای جنسی و شیدایی (جنون)

تحریک جنسی و میل جنسی شما در طول یک اپیزود شیدایی اغلب منجر به نوعی رفتار جنسی می شود که نسبت به زمانی که شیدایی را تجربه نمیکنید، معمول نیست. نمونه هایی از هایپرسکشوالیتی (افزایش بیش از حد تمایل به رابطه جنسی) در طول یک اپیزود شیدایی می توانند شامل موارد زیر باشند:

-افزایش بیش از حد فعالیت جنسی بدون احساس رضایت جنسی
-رابطه جنسی با شرکای متعدد، از جمله غریبه ها
-استمناء بیش از حد
-رابطه جنسی مداوم، علیرغم به خطر افتادن رابطه
-رفتارهای پرخطر و نامناسب جنسی
-دل مشغولی به افکار جنسی
-افزایش استفاده از پورنوگرافی

اگر دچار اختلال دو قطبی باشید، هایپرسکشوالیتی یک نشانه ناراحت کننده و چالش برانگیز است. در بین مطالعات متعدد محققان دریافتند که بین ۲۵ تا ۸۰ درصد (به طور متوسط ۵۷ درصد) افرادی که مانیا (شیدایی) را تجربه می کنند، هایپرسکشوالیتی دوقطبی را نیز تجربه می کنند. این مسئله در زنان نیز بیشتر از مردان ظاهر می شود.

 

بعضی از بزرگسالان ازدواج و روابط خود را خراب می کنند زیرا آنها نمی توانند میل جنسی خود را کنترل کنند. نوجوانان و کودکان خردسال مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است رفتار جنسی نامناسبی با بزرگسالان نشان دهند.

اپیزودهای جنسی و افسردگی

ممکن است در طول یک اپیزود افسردگی، برعکس هایپرسکشوالیتی را تجربه کنید. این مشکل شامل میل جنسی پایین است که به نام هیپوسکشوالیتی نامیده می شود. افسردگی اغلب موجب عدم علاقه به رابطه جنسی می شود.

 

هیپوسکشوالیتی اغلب مشکلاتی در روابط ایجاد می کند، زیرا شریک زندگی شما مسائل مربوط به تحریک و میل جنسی شما را درک نمی کند. این مشکل به طور خاص اگر شما مانیا شدید با رفتار هایپرسکشوالیتی داشته باشید و سپس به طور ناگهانی افسردگی را تجربه کنید و علاقه به رابطه جنسی را از دست بدهید، دردسر ساز می شود. شریک جنسی شما ممکن است احساس گیجی، ناامیدی و طرد شدن پیدا کند.

 

افسردگی دو قطبی ممکن است باعث اختلال عملکرد جنسی شود. این مشکل شامل اختلال نعوظ در مردان و سطوح بالای ناراحتی های جنسی برای زنان است.

چطور داروهای دوقطبی روی رابطه جنسی تاثیر می گذارند؟

داروهایی که اختلال دوقطبی را درمان می کنند ممکن است باعث کاهش میل جنسی شوند. با این حال، متوقف کردن دارو دوقطبی به دلیل این عارضه جانبی، خطرناک است. این کار می تواند اپیزود شیدایی یا افسردگی را تحریک کند.

 

اگر فکر می کنید داروهای شما بیش از حد باعث کاهش میل جنسی شما می شوند، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک میتواند دوز شما را تنظیم کند یا داروی شما را تغییر دهد.

مسائل جنسی ناشی از اختلال دوقطبی
آنچه شما می توانید برای کمک به مدیریت مسائل جنسی ناشی از اختلال دوقطبی انجام دهید
کارهایی هستند که می توانید برای درک بهتر و مقابله با مسائل جنسی ناشی از اختلال دوقطبی انجام دهید:

تشخیص علائم و محرک ها

شرایطی که ممکن است تغییرات خلقی شما را تحریک کنند را بشناسید تا بتوانید هر زمان که ممکن است، از آنها اجتناب کنید. به عنوان مثال، استرس و مصرف الکل ممکن است موجب افسردگی شود.

عوارض جانبی داروهایتان را بشناسید

در مورد داروهایی که حداقل احتمال عوارض جانبی جنسی را دارند، از پزشک خود سوال کنید. همچنین داروهایی وجود دارند که به افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک می کند تا زندگی جنسی سالم داشته باشند.

درک مسائل بهداشت جنسی

درک عواقب اقدامات خود و محافظت از خود و همسرتان از بارداری ناخواسته، بیماری های منتقله از راه جنسی و HIV، حائز اهمیت است. این مسئله در طول دوره های هایپرسکشوالیتی اهمیت دوچندان پیدا میکند.

درمان رفتاری یا درمان جنسی را مد نظر قرار دهید

درمان رفتاری یا درمان جنسی می توانند به مسائل جنسی ناشی از اختلال دوقطبی کمک کنند. درمان فردی و زوجین هر دو موثر هستند.

 راه حل

در طی یک مرحله مانیا (شیدایی) از اختلال دوقطبی، ممکن است رابطه جنسی پرخطر داشته باشید و به عواقب اقدامات خود اهمیتی ندهید. در طول یک اپیزود افسردگی، شما ممکن است احساس بی تفاوتی در مورد رابطه جنسی یا ناراحتی به خاطر از دست دادن میل جنسی داشته باشید.

 

تحت کنترل قرار دادن اختلال دوقطبی اولین گام برای بهبود زندگی جنسی شما است. زمانی که خلق و خوی شما پایدار باشد، ساده تر می شود به این مسائل رسیدگی کرد. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی روابط سالم دارند و از زندگی جنسی خود رضایت دارند. نکته کلیدی این است که با پزشک خود برای پیدا کردن درمان مناسب مشورت کنید و با شریک زندگی خود در رابطه با مسائل جنسی که ممکن است تجربه کنید صحبت کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه