طوفان فکری معکوس؛ ابزاری جالب برای زندگی شخصی، مدیریت سازمان و کشورداری

0
1168

احتمالا در مورد طوفان فکری یا بارش افکار و کاربردهای آن در حل مساله شنیده و چه بسا تجربه کرده باشید. این روش با همه جذابیتش ممکن است به بن بست بخورد.

 

گاهی ایده جدیدی به ذهن مان نمی رسد، گاهی فکر می کنیم که همه راهها را رفته ایم و خلاصه هر از گاهی به دلیلی (گاهی هم چون روش را درست و خوب استفاده نمیکنیم) روش طوفان فکری معکوس کمک موثری در حل مسا له نمی کند. چاره چیست؟

 

طوفان مغزی معکوس (وارونه) یک ابزار جایگزین و جذاب است. روش آن چیست؟ خیلی ساده: به طور خلاصه در این روش، شما به جای اینکه در پی حل مساله باشید، می خواهید مساله را تشدید کنید. یعنی مساله را بدتر کنید! به عبارتی به جای اینکه مساله را حل کنید، میروید و در جهت حل عکس مساله تلاش می کنید و ایده می دهید!

بگذارید سه مثال در سه سطح مختلف بزنم

در زندگی شخصی می خواهید رابطه خود را با همسر یا پدر و مادر خود خوب کنید. هر چه فکر می کنید راهکاری به ذهن تان نمی رسد. از طوفان فکری معکوس استفاده می کنید. یعنی اینکه از خودتان می پرسید چه کار کنم که این رابطه هر روز بدتر و بدتر شود. آنگاه از بین ایده هایی که بیشترین احتمال و بیشترین تاثیر را دارند را گرفته و برعکس می کنید. یادتان باشد که این قسمت آخر را حتما انجام دهید و گرنه روابط خانوادگی شما هر روز بدتر می شود.

 

در اداره سازمان ما با یک مشکل روبرو هستیم

از دست دادن بازار و ریزش مشتریان! می خواهیم ببینیم که چطور از ریزش مشتریان جلوگیری کنیم. بنابراین مساله را عکس میکنیم: چطور کار کنیم که همه بخواهند خرید از محصولات سازمان ما را رها کنند؟

 

در کشورداری با مساله جذب سرمایه گذاران خارجی روبرو هستیم. چرا که آن ها کشورهای دیگر را به ما ترجیح می دهند و ما می خواهیم کشوری جذاب برای آنان باشیم. مساله را معکوس می کنیم: چه کنیم که اصلا هیچ سرمایه گذار خارجی به ایران نیاید؟

 

جالب این جاست که در فهرست پیشنهادهایی که برای حل عکس مساله (تشدید مساله) مطرح شده اند، کارهایی را می بینید که همین الان در زندگی/سازمان/کشور انجام میشوند. یعنی میبینید که شما کارهایی میکنید که دارند مساله را تشدید می کنند.

چند توصیه کلیدی

– درست مثل طوفان مغزی معمولی، اینجا هم باید ایده ها را ثبت کنید
– جلوی بروز هیچ ایده را نگیرید، خنده دار بودن ایده ها مانع از بررسی و توجه به آنان نیست.
– سعی کنید لیست بلند را به لیست کوتاه تبدیل کنید شما نمی توانید همزمان چند هندوانه بردارید.

روی خودتان سرمایه گذاری کنید
زیرا بالاترین نرخ سودرا دارد.
شاد و ثروتمند باشید

مجتبی لشگر بلوکی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه