چگونه بر استرس غلبه کنیم؟

0
1190

مقدمه

زمانی که انسان با استرس (فشار روانی) شدید رو به رو میشود. دیگر نمیتواند درست به کار یا درس تمرکز کند.استرس بر مطالعه و یادگیری اثر میگذارد. بنابراین برای مطالعه اثر بخش و یادگیری لازم است استرس و فشار روانی را مدیریت کرد.

 

استرس چیست؟

استرس و فشار روانی، آن نوع فشار شدید جسمانی یا روانی است که انسان در واکنش به رویدادهای جسمانی یا روان شناختی دچار آن میشود.

رخدادها یا موقعیت هایی که فشار روانی یا استرس پدید می آورند، ” موقعیت فشارزا خوانده میشود.

منابع فشار روانی

رو به رو شدن با تغییرات یا تغییری مهم برای نمونه، ورود به دانشگاه، ازدواج و…، انجام کارهای بسیار در زمان کوتاه، اختلاف شدید دیدگاه با دیگران،هنگامی که خواسته ها ا مانعی سد میشود.

واکنش در برابر فشار روانی

اگر شما با فشار روانی رو به رو شدید، نسبت به آن واکنش نشان میدهید. واکنشهای هیجانی یا رفتاری یا جسمانی، زنگ خطرهایی است که به شما هشدار میدهد در فشار روانی هستید.

 واکنش هیجانی

فراوان ترین واکنشهای هیجانی در برابر فشار روانی، افسردگی، اضطراب، دلشوره است.

واکنش رفتاری


عدم تمرکز بر درس، پرخوری، خواب فراوان، ولخرجی، زیاده روی در تماشای برنامه های تلویزیونی و…

 واکنش جسمانی

دردهای گردن، سردردهای تنشی یا میگرن، سرما خوردگی یا بیماریهای سرپایی دیگر، حمله های آسم یا آلرژی، مشکلات پوستی، عرق کردن بیش از حد اندازه، سوءهاضمه،یبوست یا اسهال،احساس خستگی مدام

کنار آمدن با فشار روانی

هیچ راهی را نمیتوان بهترین راه برای مهار فشار روانی دانست.شما از روش هایی که ذکر خواهد شد روشی که به نظر خودتان با شما با شما و نوع استرس که با آن رو به رو هستید بیشترین تناسب را دارد، انتخاب کنید.

 عوامل فشارزا را حذف کنید

اگر به سبب رویارویی با مشکل در درس معین، به فشار روانی شدید دچار شدید در صورت امکان در ترم بعد با استاد دیگر آن درس را انتخاب کنید.

 وقت خود را تنظیم کنید

 دانشجویانی که به کاری و به سستی و امروز و فردا کردن در درسهایشان با مشکل رو به رو میشوند، میتوانند با برنامه ریزی برای بهره گیری از زمان مطالعه بر استرس خود غلبه کنند.

از دیگران کمک بگیرید

 زمانی که در فشار روانی هستید، دوستان، استاد، مشاور یا هرکس دیگر، پس از آنها کمک بگیرید.

 ورزش

 افزودن بر فواید جسمانی به بهداشت روانی و هیجانی انسان نیز کمک میکند. بنابراین از امکانات ورزشی استفاده کنید.

 خوردن مواد مغذی

 خوردن غذاهایی مانند میوهها، سبزیها، نان و غلات، گوشت قرمز، لبنیات، به کم شدن فشار روانی کمک میکند. غذاهایی مانند همبرگر، هات داگ، چیپس، سیب زمینی، سس سالاد، کیک، بستنی و بیسکویت، آبنبات به علت چربی و نمک و شکر زیاد در آنها موجب استرس یا فشار روانی میشود.

 به اندازه بخوابید

 کم خوابی انسان را ناتوان و ضعیف میکند. برخی پزشکان نه ساعت خواب در شب را توصیه میکنند.

 کمال گرا نباشید

 نیازی نیست در همه درسها دانشجوی برجسته باشید ولی اگر در درسهای اصلی رشته خود نمره کم گرفتید میتوان نتیجه گرفتکه در یادگیری مشکل دارید.

 به جای ترسیدن تلاش کنید

 اگر با مطالب درسی مشکل دارید، به جای آن که فکرتان مشغول شود،راهبردهای کارسازتردرس خواندن را به کار ببرید.

 هدفهای خود را تغییر دهید

 یکی از اسباب فشار روانی، نداشتن پشتوانه یا توانایی لازم برای رسیدن به هدف باشد.

از فنون آرمیدگی بهره بگیرید

آرمیدگی عمیق عضلانی و توویر سازی ذهنی و مراقبه، سه فن آرام سازی هستند که به شما کمک میکند با ایجاد پاسخ آرمیدگی در بدن بر فشار روانی خود پیروز شوید یک یا چند مورد از این فنون را میتوان از مشاور یا روانشناس یا گروه تربیت بدنی دانشگاه یاد بگیرید.

 

یاد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى کند و رحمت او را فرود مى آورد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه