مرگ روزانه ۹ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

0
1064

مرگ روزانه ۹ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمیدرضا صرامی مشاور مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش مرگ و میر ناشی از اعتیاد افزود: روزانه ۹ نفر به علت مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست می دهند که دلیل این مرگ و میر، افزایش ناخالصی در مواد مخدر می باشد.

وی با تاکید بر اینکه در ۶ ماه نخست امسال مرگ و میر بر اثر اعتیاد در کشور افزایش یافته است، افزود: سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت اقدامات خوبی را با توجه به حجم بالای تعداد معتادان در کشور برای تحت پوشش قرار دادن این قشر جهت درمان انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه یکصد هزار نفر در مراکز ترک اعتیاد کشور وجود دارند گفت: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه می بایست سالانه پنج درصد از تعداد افراد معتاد در کشور کاهش یابد.

مشاور مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهارکرد: بر اساس پژوهش های انجام شده، در سال ۸۶ میزان رواج مواد مخدر بین زنان کشور در حدود ۵٫۶ درصد، و در سال ۹۰ نیز این رقم به ۹٫۳ درصد رشد یافت و در سال ۹۴ نیز تحقیقاتی در این زمینه انجام گرفته که هنوز آمار آن تهیه نشده است. وی افزود:وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مسئولیت را بر عهده گرفته که افراد معتاد فقیر را که توانایی مالی برای درمان خود ندارند زیر پوشش درمان قرار دهد.

صرامی بیان کرد: طبق گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، مشکل معتادان بی بضاعت خوزستان برای درمان حل شده و مشکلی در این بخش در استان وجود ندارد.  ۲۲درصد کارگران محیط های صنعتی دچار اعتیاد هستند مشاور مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: طبق بررسی انجام شده در سطح کشور ۲۲ درصد کارگران در محیط های صنعتی دچار اعتیاد هستند و با توجه به اینکه خوزستان یک استانی صنعتی است باید به این نکته مهم توجه ویژه شده و حساسیت لازم در این بخش وجود داشته باشد. وی گفت: در جهت ارتقای دانش کارگران کارهای اساسی تری باید انجام شود و متاسفانه در حوزه صنعت به اندازه ای که دغدغه تولید و کار وجود دارد به این معضل توجهی نمی شود.

صرامی افزود:از دیگر مقوله های موضوع مواد مخدر که امروزه بسیار مطرح است تغییر الگوی مصرف است که مصرف مواد مخدر در کشور از تریاک به کراک، از کراک به هروئین و از هروئین به شیشه و در نهایت به مواد مخدر چند ماده ای تغییر مصرف داده است. وی بیان اینکه مصرف شیشه در کشور در حال کاهش است و جایگزین آن مصرف ماری جوانا و گل شده گفت: افزایش مصرف مواد می تواند سندرم بی انگیزشی و شرایط ناامیدی را برای نوجوانان رقم بزند. وی با بیان اهمیت تحقیقات در حوزه مواد مخدر اظهار کرد: به پایان نامه هایی که با موضوع مواد مخدر باشد مبلغ ۲۰ میلیون تا ۴۰ میلیون ریال کمک مالی می شود.

صرامی افزود: سهم مطالعات علوم اجتماعی نسبت به سایر مطالعات در کشور بسیار کم است و دانشگاه ها باید جدیت بیشتری را در زمینه مطالعات در خصوص جامعه شناسی اعتیاد و روان شناختی انجام دهند. عملکرد ضعیف فرهنگی خوزستان در حوزه مواد مخدر مشاور مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورگفت: در بحث تهدیدی که مواد مخدر برای جامعه دارد استان خوزستان به لحاظ فرهنگی برای پیشگیری و درمان اعتیاد عملکرد بسیار ضعیفی داشته است. صرامی افزود: دستگاه های فرهنگی در خوزستان که برای بحش پیشگیری و درمان اعتیاد باید وارد شوند، عملکرد مناسبی نداشتند و باید بیشتر تلاش کنند.

وی اظهارکرد: در ۲۵ سال اخیر ۷۶ تن مواد مخدر در انواع مختلف در خوزستان کشف و ضبط شده و ۳۰۰ هزار مجرم نیز دستگیر شده اند؛ و در سال ۹۴ نسبت به سال ۶۸ دستگیری مجرم در بخش مواد مخدر ۳٫۵ برابر شده و رشد ۱۳ برابری را در کشفیات داشتیم.  ۵۸ درصد معتادان زیر سن ۳۴ سال هستند وی با بیان اینکه متاسفانه بیشترین آمار افراد مبتلا به اعتیاد در قشر جوان است اظهارکرد: در حدود ۱۴ درصد افراد بین سن ۱۵ تا ۱۹ سال به اعتیاد مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه هفت میلیون نفر از جمعیت ایران مصرف کننده مواد مخدر و یا تمایل به مصرف مواد مخدر دارند ادامه داد: آموزش و پرورش از جمله دستگاه هایی است که برای کاهش آمار معتادان در جامعه باید به آن توجه شود؛ این دستگاه با یک میلیون کادر آموزشی و ۱۳٫۵ میلیون دانش آموز می تواند یک کار فرهنگی بزرگ در زمینه کاهش آمار معتادان در کشور انجام شود.

وی گفت: تشکل های مردم نهاد و تشکل های کارگری از جمله مراکزی هستند که می توانند در توسعه فرهنگ مبارزه با مواد مخدر در کشور فعالیت داشته باشند. صرامی با اشاره به مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان افزود: بر اساس تحقیق سال ۹۲ در حدود ۲٫۹۶ از دانشجویان دانشگاه های دولتی دچار اعتیاد بودند البته آمارها نشان می دهد که مصرف قرص روان گردان بین دانشجویان کاهش یافته و بیشتر از قرص های شب بیداری استفاده می کنند.

افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر در نبود امکانات تفریحی در شهر صرامی درادامه بیان کرد: یکی از موارد گرایش به مصرف مواد مخدر نبود اماکن کافی تفریحی در سطح شهرها است که اگر برنامه غنی سازی اوقات فراغت به ویژه برای قشر جوان و نوجوان وجود نداشته باشد آنها تمایل بیشتری به مصرف مواد مخدر خواهند داشت. مشاور مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل تمایل به مصرف مواد مخدر وجود نقاط حاشیه شهر است که ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین در کشور، خطر افزایش آمار افراد معتاد را بیشتر می کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه