مولاوردی از وضعیت شغلی و تحصیلی دختران ایرانی می گوید

0
1018

مولاوردی از وضعیت شغلی و تحصیلی دختران ایرانی می گوید

شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: بر اساس آمار سال ۹۴، تعداد ۱۰ میلیون و ۵۷۴ هزار دختر در کشور زندگی می‌کنند که ۲۷٫۱ درصد از جمعیت زنان کل کشور را تشکیل می‌دهند. وی افزود: گرایش دختران جوان به تحصیل به‌ویژه در مقاطع عالی رو به افزایش است و حتی تمایل‌شان به این حوزه بیشتر از پسران است.

وی با اشاره به موضوع عدالت اجتماعی و عدالت جنسیتی، تصریح کرد: در کشور ما عدالت جنسیتی محقق نشده است و مشکلات عدیده‌ای پیش‌روی زنان جوان است و از نظر دختران جوان مهم‌ترین مشکلات کشور، بیکاری، تورم، فقر و… است. متاسفانه دختران جوان دسترسی کمتری به فرصت‌های شغلی مناسب دارند و در صورت دسترسی به این فرصت‌ها، کمتر امکان پیشرفت در شغل خود را پیدا می‌کنند و کمتر در پست‌های مدیریتی قرار می‌گیرند، در واقع با سقف و حصار شیشه‌ای مواجه هستند.

بنابراین با عدم انعطاف‌پذیری نهادی مواجه هستیم و حوزه‌های مختلف مانند مدرسه، دانشگاه و ازدواج انعطاف لازم را در این زمینه ندارند. مولاوردی تاکید کرد: وضعیت دختران جوان متاثر از وضعیت عمومی جامعه است و این گروه جمعیتی مسائل اختصاصی خود را دارند. وی در مورد روند نرخ بیکاری جوانان در ۲۰ سال گذشته، اظهار داشت: این روند در ۲۰ سال اخیر صعودی بوده است. در مقایسه با روند نرخ بیکاری مردان جوان و میانگین کل مردان و زنان جوان، مشخص می‌شود که نرخ بیکاری زنان جوان به مراتب بیشتر است.

در پی این سال‌ها نرخ بیکاری جوانان در کشور افزایش یافته است، به‌طوری که از ۱۴٫۸ درصد در سال ۷۵ به ۲۱٫۹ درصد در سال ۹۳ رسیده است. در سال ۹۰ نیز استان‌های کرمانشاه، خوزستان و لرستان بالاترین نرخ بیکاری زنان و دختران جوان را در کشور داشته‌اند. وی با اشاره به بیکاری و آسیب‌های اجتماعی، ادامه داد: در سال ۹۴ نرخ بیکاری دختران جوان دارای بالاترین رقم طی ۲۰ سال اخیر بوده است و این موضوع در میان دختران دانش‌آموخته مشهودتر است.

از جمله تبعات این وضعیت به تجمیع مطالبات زنان به حوزه فرهنگی و سیاسی و احتمال گرایشات منحرفانه اخلاقی جهت استقلال مادی می‌توان اشاره کرد. معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، تصریح کرد: به نظر می‌رسد در طول سال‌های اخیر، دامنه آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر با وسعت بیشتری در میان جمعیت زنان کشور به‌ویژه دختران جوان گسترش یافته است، به‌گونه‌ای که حدود ۹ درصد از معتادان کشور را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.

یکی از موضوعات نگران‌کننده، کاهش سن مصرف مواد در بین دختران و تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی است و زنان به‌عنوان همسران و دختران معتادان، ممکن است در معرض انواع آسیب‌ها قرار بگیرند. مولاوردی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار نیروی انتظامی، تعداد و میزان دختران معتاد از سال ۸۵ تا ۹۱ کاهش یافته است اما از سال ۹۱ به بعد با روند سینوسی افزایش پیدا کرده است. مولاوردی تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد در سال ۲۰۰۷ در مورد منطقه آسیاپاسیفیک اعلام کرد که این منطقه سالانه ۴۰ تا ۴۲ میلیارد دلار به‌دلیل محدودیت دسترسی زنان به اشتغال، و ۱۶ تا ۳۰ میلیارد دلار به‌دلیل شکاف جنسیتی در دسترسی به آموزش، از دست می‌دهد. همچنین کارشناسان بانک جهانی معتقدند که فقر و عدالت جنسیتی به هم مرتبط است و رشد اقتصادی، همبستگی مثبتی با عدالت جنسیتی دارد.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات جوانان، گفت: ازدواج و اشتغال از جمله دغدغه‌های جوانان است. تا زمانی که دستگاه‌های مختلف در این زمینه درگیر نشوند، ما نخواهیم توانست اقدامات جدی برای حل مسائل و مشکلات جوانان از جمله دختران جوان انجام دهیم. مولاوردی در پایان گفت: متاسفانه برنامه‌ریزی مطلوبی برای استفاده از این ظرفیت به‌ویژه دختران جوان نشده و آنان با چالش‌های متفاوتی مواجه هستند. بنابراین مدیریت مسائل دختران ضروری است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه