چگونه به اختلال وسواسی – فکری پی ببریم؟

0
1029

یک روانپزشک گفت: اختلال وسواسی جبری در مردان و زنان به یک نسبت دیده می‌شود اما سن شروع این اختلال در مردان پایین‌تر است.

 

دکتر مهدی قاسمی درباره اختلال وسواسی جبری اظهار کرد: این بیماری یک اختلال شایع و طولانی مدت است که در تمام سنین می‌تواند مشاهده شود.

 

وی افزود: در اختلال وسواسی جبری افکار، تصورات یا ایده‌های ناخواسته فرد را وادار به رفتارهای تکراری می‌کنند که این افکار و رفتار تحت کنترل فرد نیستند و سبب اضطراب می‌شوند.

 

این روانپزشک با اشاره به اینکه اختلال وسواسی جبری شامل دو بخش وسواس فکری و وسواس عملی است، عنوان کرد: در وسواس فکری افکار، تکانه‌ها یا تصاویر دائمی‌ سبب اضطراب و ناراحتی فرد می‌شوند.

 

قاسمی اضافه کرد: فرد مبتلا به وسواس عملی رفتارهای تکراری یا کنش‌های ذهنی وجود دارند که فرد حس می‌کند در پاسخ به یک فکر وسواسی باید انجام دهد.

 

این روانپزشک عنوان کرد: بیماری وسواسی- جبری در صورتی که دارای ویژگی‌هایی همچون عدم کنترل باشد و حداقل یک ساعت در روز وقت فرد را بگیرد یا سبب اختلال در عملکرد شغلی، تحصیلی یا روابط بین فردی شود، اختلال محسوب می‌شود.

 

قاسمی تاکید کرد: اختلال وسواسی- جبری در هر سنی دیده می‌شود همچنین کودکان و نوجوان‌ها نیز ممکن است به آن مبتلا شوند و علت آن ناشناخته است.

 

وی عنوان کرد: درمان اختلال وسواسی- جبری شامل درمان دارویی و رواندرمانی شناختی رفتاری است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه