چگونه خود را برای دوران بازنشستگی آماده کنیم؟

0
917

مردم زیاد به نحوه گذران زندگی شان در دوران بازنشستگی فکر نمی کنند، اما باید فکر کنند! در نهایت بزرگ ترین استفاده آنها از مدت زمان درازی که به بازنشستگی ختم شده است، چیز خاصی نخواهد بود.

 

در حالی که برخی از افراد گزارش می کنند که ۶تا ۹ماه اول بازنشستگی شان دوران خوشی است، برخی دیگر ادعا می کنند که در دوران بازنشستگی بیش از دوران کار حرفه ای شان بازدهی دارند. برای اینکه دوران بازنشستگی تان موفقیت آمیز و شاد باشد، باید برای همه چیز برنامه ریزی داشته باشید.

در دوران بازنشستگی چه می خواهید؟ مشخص کنید

از دوران بازنشستگی تان چه می خواهید؟ به جز رویاهای غیرواقعی ای نظیر بدل شدن به ستاره راک، دیگر پاسخ اشتباهی برای این سوال وجود ندارد. به هر حال هرچه که باشد، صحبت دوران بازنشستگی تان است. خب، پس در مورد شخصیت تان فکر کنید. اگر تیپ شخصیتی دارید که از اوقات تنهایی تان لذت می برید، پس کتاب، روزنامه و تماشای تلویزیون خوشبختی بلندمدتی را برای تان رقم خواهد زد، اما اگر چنین منابع مالی را در اختیار یک فرد اجتماعی بگذارید، با تنها گذراندن چند روز پیاپی افسرده خواهد شد.

 

شاید تفریحی داشته باشید که مجبور شده باشید به خاطر شرایط کاری تان قیدش را بزنید. به هرحال پیش از بازنشست شدن فهرستی از کارهایی که دوست دارید انجام دهید را تهیه کنید.

چرا این کار اهمیت دارد؟

فرقی نمی کند که تیپ شخصی تان از چه نوعی باشد، تحقیقات نشان داده اند افرادی که برنامه ریزی دقیقی داشته و سه یا چهار فعالیت مستمر را انجام می دهند و روابط شخصی و اجتماعی شان را حفظ می کنند، بازنشستگی شادتری خواهند داشت.

 

فعالیت داشتن موجب ارتقای سلامت جسم و ذهن می شود، تحقیقات جدید نشان داده اند که فعالیت داشتن در دوران بازنشستگی خطر ابتلا به امراضی نظیر آلزایمر را تا حدود زیادی کاهش می دهد. فارغ از داشتن برنامه ریزی زمانی، فکر کردن به نحوه سپری کردن زمان در دوران بازنشستگی به آماده شدن تان کمک خواهد کرد. با فکر کردن به فعالیت هایی که دوست دارید در دوران بازنشستگی تان انجام دهید، برای خودتان فرصت طرح ریزی را فراهم می کنید و هنگامی که وارد دوران بازنشستگی تان بشوید، بهترین و بیشترین استفاده ممکن را از این مرحله از زندگی تان خواهید برد.

 

تمامی این حرف ها خوب و دوست داشتنی به نظر می رسد، اما چندان دور از نظر نیست که در مورد چگونگی طرح و نقشه های تان احساس سردرگمی داشته باشید. در اینجا چند فعالیت برای دوران بازنشستگی ارائه شده است که شاید شما را در این روند فکری کمک نماید:

فعالیت شماره ۱: کار پاره وقت

افرادی که به واقع به استقلال مالی رسیده باشند نیازی به کار کردن نخواهند داشت، اما ممکن است دیگران برای بالا بردن امنیت مالی خویش، به صورت پاره وقت کار کنند. حتی افرادی هم که به درآمد حاصل از کار کردن نیاز ندارند، شاید با بودن در محیط کار و در کنار همکاران احساس شادی و رضایت بیشتری داشته باشند. البته این به شرطی اتفاق می افتد که محیط کاری شان مسئولیت و استرس زیادی را به آنها تحمیل نکند. کار پاره وقت می تواند شروع یک کسب و کار ساده و کوچک و یا کار کردن به عنوان یک کارمند باشد.

فعالیت شماره ۲: داوطلب

کمک کردن به دیگران نه تنها موجب سرگرمی و پرشدن برنامه زمانی می شود، بلکه مفهومی را پدید می آورد که افراد در تمامی سنین آرزوی آن را دارند. شما می توانید فعالیت خود را در سازمان های خیری که در دوران کاری تان با آنها همکاری داشته اید گسترش داده و یا اینکه به سازمان های جدیدی بپیوندید و تجربه، مهارت و دانش خود را در اختیار دیگران گذاشته و به رشد و پیشرفت آنها کمک کنید.

فعالیت شماره ۳: ورزش

داشتن فعالیت فیزیکی و ذهنی شما را در سال های کاری تان سلامت نگاه می دارد. این مساله در مورد دوران بازنشستگی هم صدق می کند. اگر در ۴۰سالگی تان ورزشکار نبوده اید، پس در ۶۰سالگی هم به باشگاه و کلاس یوگا نخواهید رفت. (هرچند که ممکن است به خاطر داشتن وقت آزاد به این فکر بیفتید)، اما با این حال سعی کنید بدن خود را منعطف و قوی نگاه دارید. شرکت در گفت وگوهای فکری و حل معما و پازل به حفظ طراوات ذهنی تان کمک می کند.

مترجم
علی اکبری

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه