۳ توصیۀ برای داشتن روابط عاطفی سالم و شاد

0
997

 علاقه تان را ابراز کنید

بیاموزید که در جهان شریک عاطفی تان چه می گذرد. سئوالاتی را از او بپرسید که علاقه تان را به زندگی روزمره اش نشان دهد. سئوالات ساده ای مثل: “روزت چطور گذشت؟” بر اساس پژوهش های جان گاتمن افرادی که دارای ازدواج کارآمد بودند، در ۸۶% موارد چنین مکالمه هایی را آغاز می کنند و سعی می کنند با طرف مقابل رابطه برقرار کنند، این میزان در افراد با ازدواج های ناپایدار ۳۳% بود. سطوح عمیق تر رابطه وقتی است که سئوالاتی در مورد دنیای درونی او (افکار، احساسات، آرزوها، ترس هایش و..) می پرسید.

 در تعارضات آرام رفتار کنید

از انتقاد، سرزنش و بقیه رفتارهای آسیب زننده به رابطه اجتناب کنید و تنها بر بیان خواسته ها و نیازهایتان تمرکز کنید. به عنوان مثال به جای گفتن “تو هیچوقت در کارهای خانه کمک نمی کنی” بگویید “خانه نیاز به تمیز کردن دارد و ممنون می شم کمی به من کمک کنی”. هستۀ اصلی یافته های پژوهش ها این بود که افراد در ازدواج های شاد در تعارضات با اجتناب از رفتارهای آسیب زننده، با گوش سپردن به شریک عاطفی شان و احترام متقابل، شوخ طبعی، علاقه، نفوذ پذیری و احترام به نظرات طرف مقابل تعارضات را مدیریت می کنند. نرخ این پاسخ های مثبت به میزان پاسخ های منفی در ازدواج های شاد ۵:۱ است.

 تعاملات منفی را اصلاح کنید

همواره مسئولیت خود را بپذیرید حتی اگر مسئولیت شما بخش کوچکی از مسأله باشد. ما هرگز نمی توانیم از تعارض اجتناب کنیم. ما انسانهای کاملی نیستیم، پس اشتباه می کنیم و باعث رنجش همدیگر می شویم و این ضروری است که به دنبال راه هایی برای تعمیر رابطه باشیم. تعارضات می توانند باعث افزایش صمیمیت و نزدیکی زوجین شوند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه