‍ اندوه بعد از رابطه جنسی چیست؟

0
1016

ما همواره در مورد احساسات مثبت بعد از ارتباط جنسی شنیده ایم و میدانیم که فعالیت جنسی و تجربه ارگاسم (ارضاء شدن) منجر به آزادشدن هورمون اکسی توسین( هورمون هم آغوشی) شده که باعث احساس نزدیکی و اتصال عاطفی بیشتر به شریک جنسی میگردد.

 

هم چنین میدانیم که رابطه جنسی میتواند باعث افزایش خلق و بخشیدن معنا به زندگی شود و گاهی حتی تا ۴۸ ساعت بعد از داشتن یک رابطه جنسی رضایت بخش، احساس خوشایند خوب بودن well being ادامه می یابد.

 

هر چند بعضی از افراد، گاهی بعد از داشتن رابطه جنسی رضایت بخش با فردی که به وی علاقمند هستند، تجربه ای از داشتن احساسات ناخوشایند را ذکر میکنند که به آن ملال بعد از مقاربت یا اندوه بعد از رابطه جنسی گفته میشود.

 

اندوه بعد از رابطه جنسی برای توصیف مجموعه ای از احساسات ناخوشایند که بدنبال یک رابطه جنسی دلخواه و با تمایل دوطرف، با شریکی که فرد به وی علاقه دارد و یا حتی عاشق وی است، بکار میرود و برای روابط جنسی ناخواسته یا اتفاقی و یک شبه یا بدون تمایل دوطرف ،کاربرد ندارد.

 

اندوه بعد از رابطه جنسی، شامل احساسات ناخوشایندی مانند غمگینی، تحریک پذیری، عصبانیت، اضطراب و افسردگی است که بعد از یک رابطه جنسی ارضا کننده، تجربه می شوند.

چه کسانی این احساسات را تجربه میکنن؟

تا این اواخر تمرکز مطالعات بیشتر روی خانمها بوده است، در یک مطالعه که روی ۲۳۰ نفر از زنان کالج انجام شد، دیده شده که حدود نصف خانمها یعنی حدود ۴۶ درصد آنها علایم اندوه بعد از رابطه جنسی را دست کم یک بار در طول زندگیشان تجربه کرده اند، تعداد کمتر اما همچنان قابل توجهی از خانمها، (حدود ۵ درصد) این احساسات را در یکماه اخیر تجربه کرده اند.

 

اخیرا در در مطالعه جدیدتری که در ۲۲۲ خانم دانشجو انجام شد،دیده شده که حدود ۳۲ درصد آنها این علائم را به درجات مختلفی در طول زندگی تجربه میکنند و حدود ده درصد آنها، علائم اندوه بعد از رابطه جنسی را در یکماه اخیر داشته اند.

 

اما مطالعات اخیر حاکی از این است که این احساسات ناخوشایند، احتمالا در مردان نیز، یک تجربه معمول است.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، عنوان شده که ۴۱ درصد مردان این علائم را حداقل یکبار در طول عمر خود تجربه کرده اند و ۲۰ درصد آنها حداقل یک بار در یک ماه اخیر این علائم را داشته اند، حدود دو درصد آنها هم بطور منظم این احساسات را بعد از رابطه جنسی، تجربه می کنند.

 

برگرفته از کانال گروه روانپزشکی ویان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه