از چه کارهایی باید در محل کار پرهیز کرد؟

0
1499

وقتی سر کار هستید، معلوم است که باید کار کنید. اما شما انسان هستید. یعنی اینکه گه‌گاه اشتباهی از شما سر می‌زند یا کاری می‌کنید که چندان درست نیست. این برای همه پیش می‌آید و مشکل لاینحلی نیست. اما برخی اشتباهات هستند که هرگز و به هیچ وجه نباید در محیط کار خود مرتکب شوید. در اینجا به ۱۰ مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

استفاده از رایانه شرکت برای کاری که نمی‌خواهید رئیس‌تان از آن مطلع شود

بسیاری از رئیس‌ها اهمیت نمی‌دهند اگر شما سر کار، ایمیل شخصی خود را چک کنید یا در فیسبوک یا توئیتر چیزی بنویسید یا برای مادرتان با رایانه شرکت، آنلاین هدیه بخرید. اینها به معنای آن نیست که شما از رایانه شرکت سوءاستفاده می‌کنید.

 

اما هرگز با این رایانه محتواهای نامناسب جستجو نکنید؛ برای شغل جدید تقاضا ندهید؛ محتوایی نامناسب در شبکه‌ها به اشتراک نگذارید یا کارهایی از این دست که می‌دانید رئیس شما را عصبانی می‌کنند. به یاد داشته باشید که بخش آی‌تی شرکت می‌تواند به هر کاری که شما با این رایانه می‌کنید دسترسی داشته باشد، حتی اگر از آن در خانه خودتان استفاده می‌کنید.

ناله و شکایت کردن

می‌توانید از رئیس‌تان در خانه به دوستان یا اعضای خانواده شکایت کنید، اما اگر این کار را در محیط کار انجام دهید، ممکن است شغل خود را از دست بدهید. البته این بدان معنا نیست که نباید در مورد مشکلات اعتراض کنید. وقتی شما اعتراض می‌کنید، اعتراض باید به مسئله‌ای قابل حل در ساختار برنامه‌‌ریزی سازمانی باشد که شما و سازمان‌تان بتوانید آن برنامه را اجرا کنید. اما وقتی ناله و شکایت می‌کنید، این کار تصویری ناخوشایند و غیرحرفه‌ای از شما به نمایش می‌گذارد.

به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی و نامربوط

البته شما دوست دارید با همکاران خود صمیمی‌تر شوید. اما برای این منظور لازم نیست آنها همه جزئیات زندگی شما را بدانند، مثل جزئیات روابط زناشویی یا مسائل خانوادگی یا پرونده پزشکی شما. صمیمیت به آن معنا نیست که شما باید همه رازهای زندگی خود را فاش کنید، بلکه لازم است اطلاعات خصوصی خود را کنترل کنید.

 

اگر به همکاران خود بگویید که در جریان طلاق گرفتن از همسر خود هستید، این کار اشکالی ندارد. اما لازم نیست آنها جزئیات کارهایی را که همسرتان می‌کند بدانند. روابط کاری خود را در سطح حرفه‌ای نگه دارید.

نادیده گرفتن هشدارهای رئیس

هنگامی که رئیس‌تان به شما می‌گوید که باید به‌موقع در محل کار حاضر شوید، حرف او را جدی بگیرید. وقتی رئیس‌تان به شما می‌گوید که باید رفتار خود را اصلاح کنید، لازم است این کار را بکنید.

 

وقتی رئیس‌تان می‌گوید که باید قبل از انجام دادن کار ب، کار الف را انجام دهید، بهتر است کار الف را در اولویت قرار دهید. اگر به این هشدارها توجه نکنید، شغل شما در خطر قرار می‌گیرد.

همیشه چشم گفتن

رئیس شما یک ماشین استخدام نکرده است. او شما را به خاطر دانش، مهارت و توانایی‌هایی استخدام کرده است که باعث می‌شوند در کاری که انجام می‌دهید متخصص باشید. این یعنی لازم است نظر بدهید و ایده‌های خود را مطرح کنید. وقتی تردیدهای خود را در مورد یک ایده با رئیس خود مطرح کردید و او همچنان اصرار داشت که کار مورد نظر را به روشی که او می‌گوید انجام دهید، همین کار را بکنید ولی هوش خود را به کار بگیرید تا ایده‌های جدید مطرح کنید.

کارهای غیرقانونی

باعث تأسف است ولی واقعیت این است که افراد همیشه در حال نقض قوانین هستند و به نظرشان می‌آید که این کار چندان مهم نیست. مثلا سرعت و سبقت غیرمجاز که هر کسی در زندگی خود این کار را کرده است. این‌طور نیست؟ اما وقتی با ماشین شرکت برای مأموریت کاری عازم هستید، این کارها را نکنید. همچنین نباید خارج از ساعت کاری و محل کار خود، به فعالیت شغلی مشغول شوید. اسنادی را امضاء نکنید که از نظر قانونی اختیار امضاء کردن‌شان را ندارید. در محل کار مواد مخدر مصرف نکنید. از قوانین سازمانی سرپیچی نکنید و به قوانین مدنی پاینبد باشید.

کارهای غیراخلاقی

دروغ نگویید. در محل کار روابط مخفیانه و غیرمتعارف برقرار نکنید. از همکاران خود بدگویی نکنید. البته همه این کارها در لحظه بامزه به نظر می‌رسند، اما اگر کسی مچ شما را بگیرد، حتی اگر این مسئله مستقیما بر جایگاه شغلی شما اثر نگذارد، باعث می‌شود اعتبار شما در نظر دیگران از بین برود.

 

قاعدتا شما دوست ندارید فردی باشید که دیگران در موردش می‌گویند او همانی است که با رئیس خود روابط مخفیانه و نامتعارف دارد.

پیشنهاد دادن دوستان تنها به این دلیل که دوست شما هستند

در بسیاری از شرکت‌های برنامه ارجاع متقابل کارمندان وجود دارد. این برنامه‌ها بسیار مفید هستند. اگر کسی را می‌شناسید که می‌تواند شغلی در سازمان شما بر عهده بگیرد و به‌خوبی از پس انجام آن بربیاید، می‌توانید او را پیشنهاد بدهید و این پیشنهاد بسیار پسندیده است. اگر کسی که پیشنهاد می‌دهید در سازمان شما استخدام شود، احتمالا از شما تقدیر خواهد شد.

 

اما هرگز کسی را تنها به این دلیل که دوست شماست پیشنهاد ندهید. این قبیل پیشنهادات اغلب به رسوایی بزرگی منجر می‌شوند. به یاد داشته باشید که این کار را نباید فقط برای تشویق شدن یا پیدا کردن شغلی برای دوست‌تان انجام دهید. زیرا ممکن است به اعتبار شما لطمه وارد شود. اگر می‌دانید که دوست شما فرد بی‌مسئولیتی است، او را برای شغلی در سازمان خود پیشنهاد ندهید.

انتقال بیماری در محیط کار

در بسیاری از شرکت‌ها برای بیماری کارمندان، برنامه خاصی وجود ندارد و در برخی موارد اگر به دلیل بیماری سر کار حاضر نشوید، توبیخ خواهید شد، حتی اگر چهل درجه تب داشته باشید یا نتوانید راه بروید.

اگر محل کار شما از این دست شرکت‌هاست، پس سعی کنید اتفاقا کاری کنید که رئیس‌تان هم مریض شود!

اما اگر شرکت شما برنامه‌ای برای بیماری کارمندان دارد یا می‌توانید در شرایطی که به بیماری واگیردار مبتلا هستید مرخصی بگیرید، حتما از این مرخصی استفاده کنید. وقتی با بیماری سر کار حاضر می‌شوید، نه‌تنها کارایی لازم را ندارید، دیگران را نیز مریض می‌کنید. اگر آنها مریض شوند کارایی آنها نیز افت می‌کند.

 

کارمندی که آنفولانزا دارد می‌تواند همه اعضای یک دفتر را بیمار کند. پس در شرایط بیماری در خانه بمانید. اگر نمی‌توانید بی‌کار بنشینید، ‌سعی کنید از خانه کارهای خود را انجام دهید. بیماری خود را به دیگران منتقل نکنید.

از دست دادن مهار خشم

شاید شغل شما استرس‌آورترین بخش زندگی‌تان باشد. اما نباید اجازه بدهید استرس شما به خشم تبدیل شده و خشم شما منجر به بروز رفتاری نامناسب در محل کار بشود. فریاد زدن، جیغ زدن، کوبیدن به دیوار یا بدتر از آن، مشت زدن به یکی از همکاران احتمالا به کار شما در آن شرکت پایان خواهد داد.

 

البته مشت زدن به همکاران در دسته‌بندی کارهای غیرقانونی نیز قرار می‌گیرد. احتمالا به دلیل این کار اخراج خواهید شد و پای شما به مراجع قضایی نیز کشیده می‌شود. هنگام عصبانیت قبل از هر واکنشی تا ۱۰ بشمارید. اگر احساس می‌کنید که زیاد عصبانی می‌شوید، بهتر است از متخصص کمک بخواهید و دوره مدیریت خشم را بگذرانید. این کار احتمالا مانع از آن می‌شود که شغل خود را از دست بدهید.

 

قطعا شما می‌خواهید که همکاران‌تان شما را دوست بدارند و به شما احترام بگذارند و رئیس‌تان از شما راضی باشد و رفتارتان در محل کار حرفه‌ای باشد. همچنین شما به دنبال این هستید که وقتی که برای کار کردن می‌گذارید با خوشی و آرامش سپری شود. اگر از این ۱۰ کاری که در بالا برشمردیم پرهیز کنید، آنچه می‌خواهید محقق خواهد شد و مانع از آن می‌شوید که زندگی شغلی شما لطمه ببیند.

برگرفته از The Balance

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه