رابطه ی رسانه های آنلاین و ژن افراد

0
1261

‌محققان: میزان استفاده از رسانه‌های آنلاین به ژن افراد بستگی دارد

بر اساس جدیدترین یافته های پژوهشگران، ژن انسان نقش تاثیرگذاری را بر میزان استفاده از فضای آنلاین از قبیل شبکه های اجتماعی و بازی های ویدیویی آنلاین ایفا می کند.
در طی سال های اخیر، استفاده از رسانه‌های آنلاین به طور قابل توجهی در میان انسان‌ها شایع شده و هر روزه، میلیون ها انسان بخشی از زمان خود را به گشت و گذار در این دنیای بی حد و مرز اختصاص می دهند. در این فضا افراد با کارهایی از قبیل گفت و گو و اشتراک گذاری فایل ها در شبکه‌های اجتماعی، اجرای بازی های ویدیویی به طور همزمان و آنلاین با کاربرانی از سایر کشورهای جهان، استفاده از اپلیکیشن های تناسب اندام برای محاسبه وزن و قد و مواردی از قبیل خود را سرگرم می کنند و به طور خلاصه می توان ردپای این رسانه های جدید را در لحظه به لحظه زندگی انسان ها مشاهده کرد.
jean-jullien-tech-addiction-2
اما شاید شما نیز متوجه شده اید که میزان استفاده افراد از این فضا با یکدیگر متفاوت است. حال سوالی که بر ذهن نقش می بندد این است که چه عاملی بر میزان استفاده افراد از رسانه های آنلاین تاثیرگذار است؟
در پاسخ باید بگوییم که بر اساس نتایج بررسی‌های صورت گرفته توسط محققان، ژن هر کدام از انسان ها نقشی کلیدی را در نحوه و میزان گذراندن وقت در فضای وب ایفا می کند. در این پژوهش، میزان استفاده ۸۵۰۰ نوجوان دوقلوی همسان (از ژن های ۱۰۰ درصد یکسان برخوردارند) و غیر همسان (۵۰ درصد ژن ها یکسان است) مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت.
نتایج بررسی‌ها خلاف تئوری های کنونی مروبط به تاثیر رسانه ها را نشان داد که در آن‌ها، رسانه به عنوان یک ماهیت خارجی، تاثیراتی خوب یا بد را بر روی مصرف کننده می گذارد و هیچ نقشی برای وی قائل نمی شود. اما در این تحقیق مشخص شد که تفاوت های DNA، به طور قابل ملاحظه ای بر نحوه تعامل افراد با رسانه ها تاثیرگذار است و آن ها می توانند با توجه به نیاز خود، میزان استفاده و قرار گرفتن در معرض رسانه ها را مدیریت کنند.
در در حال حاضر، در کشورهایی همچون چین، مراکز ویژه ای برای ترک اعتیاد به اینترنت راه اندازی شده است که به عنوان مثال در یکی از این مراکز، بالغ بر ۶۰۰۰ هزار نفر که بخش اعظمی از آن ها را نوجوانان تشکیل می‌دهند، تحت درمان هستند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه