چرا دوران بلوغ یکی مهم ترین مقاطع زندگی هر فرد است؟

0
1010

 

سن نوجوانی و سالهای اولیه بلوغ ، مقطعی مهم از دوران زندگی است که تحولات زیادی رخ می دهد، به عنوان مثال تغییر مدرسه، ترک خانه و ورود به دانشگاه یا کار جدید. برای بسیاری، این زمان هیجان انگیز است. البته همراه با استرس و هراس . در برخی موارد، اگر مدیریت نشود، این احساسات می تواند منجر به بیماری روحی شود.

 

بدون تردید استفاده روزافزون از فن آوری های آنلاین، می تواند مزایای بسیاری همراه با فشار داشته باشد. اتصال به شبکه های مجاز در هر زمان از روز و شب رشد می کند.

 

بسیاری از نوجوانان نیز در مناطق بحرانی زندگی می کنند و تحت تاثیر شرایط اضطراری مانند درگیری ها، بلایای طبیعی و بیماری های همه گیر هستند. جوانان در موقعیت هایی بحرانی به شدت آسیب پذیر به اختلالات روانی و بیماری هستند

 

۱۴ سالگی سن شروع اختلالات روانی

نیمی از تمام بیماری های روانی از سن ۱۴ سالگی شروع می شود، اما اغلب موارد ناشناخته و درمان نشده است. از لحاظ شیوع بیماری در میان نوجوانان، افسردگی سومین علت و خودکشی دومین علت مرگ در میان ۱۵-۲۹ ساله است.

 

سوء مصرف مواد و مواد مخدر در میان نوجوانان یکی از موضوعات مهم در بسیاری از کشورها است که می تواند منجر به رفتارهای پرخطر مانند رانندگی خطرناک و ناامنی جنسی شود. اختلالات خوردن همچنین نگران کننده هستند.

 اهمیت رشد شناختی در ایجاد انعطاف پذیری ذهنی

رشد شناختی در ایجاد انعطاف پذیری ذهن نوجوان برای مقابله با چالش های جهان امروزی دارای اهمیت بسزایی است. شواهد زیادی است که ترویج برنامه های بهداشتی برای نوجوانان نه تنها به سلامت آنها در کوتاه مدت بلکه باعث می شود به پیشرفت اقتصاد جامعه در درازمدت منجر می شود.

پیشگیری با آگاهی بهتر است

برای کمک به پیشگیری از اختلالات روانی و بیماری ها در میان نوجوانان و جوانان از سنین اولیه می توان برای کنترل و بهبودی بیماری های روانی تلاش کرد. پیشگیری با آگاهی یعنی فرد از همان ابتدا با علائم زودهنگام ابتلا به بیماری و علائم بیماری روانی آشنایی دارد.

 

در این رابطه والدین و معلمان می توانند مهارت های زندگی را به کودکان و نوجوانان برای کمک به آنها در مقابله با چالش های روزمره در خانه و در مدرسه آموزش دهند. حمایت روانی اجتماعی از نوجوان در مدارس و سایر موقعیت های اجتماعی دارای اهمیت است البته برای رسیدن به این هدف در آموزش کارکنان بهداشتی امکانی فراهم شود تا آنها بتوانند در شناسایی و مدیریت اختلالات روانی، سرعت بیشتری داشته باشند.

 

همچنین برای گسترش برنامه های پیشگیرانه ضروریست اعتبارات خاص برای همکاری های مشترک بخش های دولتی و مردم نهاد اختصاص داد تا منجر به افزایش آگاهی و ارتقای سلامت روان جوانان با انجام مداخلات اجتماعی، بهداشتی و آموزشی گردد.

 

برای افزایش آگاهی نوجوانان و جوانان از شیوه های مراقبت از سلامت روانی خود(خودمراقبتی) و کمک به همسالان، می بایست آموزش هایی برای والدین و معلمان که موجب افزایش مهارت های ارتباطی مانند چگونگی حمایت از دوستان، فرزندان و دانش آموزان، می شود برنامه ریزی کرد.

 

روز جهانی بهداشت روان ۲۰۱۸، تمرکز می کند بر سلامت روان جوانان در جهان در حال تغییر. بزرگ شدن در دنیای امروز را تصور کنید. تصور کنید هر روز با نقض حقوق بشر، جنگ و خشونت در خانه برخورد کنید. جوانان بیشتر روز خود را در اینترنت با جرایم سایبری، زورگیری های سایبری و بازیهای خشونت آمیز را تجربه می کنند.

 

همچنین میزان خودکشی و سوء مصرف مواد به طور ثابتی در حال افزایش است و نوجوانان احساس تنهایی می کنند و حتی به خودشان آسیب می رسانند. آنها در سنی هستند که اطلاعاتی از در بروز بیماریها و اختلالات روانی ندارند و چیزی از مراقبت های روانی اجتماعی نمیدانند.

 

سازمان بهداشت جهانی، قصد دارد همه توجهات را بر روی مشکلاتی که امروزه جوانان با آن روبرو هستند جلب کند و مباحثی درباره اینکه چه چیزهایی برای رشد، سلامت،شادی و نشاط آنان همراه با افزایش تاب آوری احتیاج دارند آغاز کند.

 

بیایید همگی امسال را بر روی نیازهای جوانان تمرکز کنیم. اینک زمان آن است که ایستاده و مطالبات بیشتری را برای دنیای جوانان بخواهیم. آینده ما به آنان بستگی دارد

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه