چگونه در موقعیتی بالاتر از توانایی های خود، تقاضای استخدام بدهیم؟

0
1029

با پذیرفتن شغلی که استعدادها را به‌کار می‌گیرد، می‌توان به روند ارتقاء شغلی شتاب داد. اما قبل از پر کردن برگه‌ی‌ درخواست شغل به این نکات توجه کنید.

 

شغل رؤیایی خود را پیداکرده‌اید؛ اما این‌یک هدف است. هدفی فراتر از مرحله‌ی بعدی در شغل شما. این هدف دو، سه یا ۱۰ مرحله با آنچه باید شغل بعدی شما باشد فاصله دارد و بنابراین قبل از درخواست کمی مکث می‌کنید.

 

ولی درهرحال باید درخواست دهید. چرا؟ همان‌طور که هالی کراوفورد مربی کاریابی می‌گوید: «فعالیت در سطح بالاتر، راهی است که از آن طریق می‌توانید به‌عنوان یک حرفه‌ای در شغل خود رشد کنید و به اهداف شغلی جدیدی دست‌یابید.»

۱. باید با فرضیات مدیر کاریابی مبارزه کنید

جیل جاستینو متخصص کاریابی هشدار می‌دهد که: «مدیران کاریابی بر اساس رزومه و کاور لتر شما در ذهن خود فرضیاتی در موردتان دارند، بنابراین وظیفه‌ی شما این است که قبل از عدم پذیرش رزومه‌تان، نکات مبهم را برای آنان روشن کنید.»

 

این کار را چگونه انجام دهید؟ جاستینو به ما اطمینان می‌دهد که این کار بسیار راحت است. این متخصص کاریابی می‌گوید: «درباره‌ی دو موضوع به‌صورت شفاف صحبت کنید و آن‌ها را آگاه سازید: چرا برای این شغل درخواست داده‌اید؟ و چگونه مهارت کنونی شما مکمل شغلی است که در آینده به عهده خواهید گرفت؟»

۲. مهارت‌های انتقال‌پذیر به شما کمک خواهند کرد تا در یک مسیر درست بدرخشید

کراوفورد می‌گوید: «ممکن است تمام مهارت‌های موردنیاز برای شغل رؤیایی خود را نداشته باشید. ولی به‌جای تمرکز کردن بر نارسایی‌های مهارتی خود بر آن دسته از توانایی‌ها و مهارت‌هایی تأکید کنید که به شما کمک خواهند کرد در هر موقعیتی موفق باشید و توجه استخدام‌کننده را به بهترین وجه جلب کنید.»

 

کراوفورد در ادامه بیان می‌کند که: «ممکن است توانایی و مهارت خاصی نداشته باشید ولی مهارت شما قبلاً به روش دیگری و درجایی که موردنیاز بوده، مورداستفاده قرارگرفته است. برای به چالش کشیدن و اثبات توانایی‌های خود داستان‌هایی را از موفقیت‌های قبلی خود نقل کنید.»

۳. مدیران کاریابی می‌خواهند افراد نسبت به فراگیری مهارت‌های جدید علاقه‌مند باشند

شاید شما هم به این موضوع معتقد باشید، ولی بدانید که علاقه به فراگیری دانشی که قبلاً نداشته‌اید همان‌قدر ارزشمند است که داشتن یک مهارت در زمان درخواست یک شغل می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

جاستینو توضیح می‌دهد که: «در بین تمام متقاضیان شغلی غیرممکن است کسی را پیدا کنید که بتواند تمام مربع‌های فهرست چک‌لیست را علامت بزند. در عوض مدیران کاریابی به دنبال افرادی هستند که به یادگیری مهارت‌های جدید علاقه‌مند باشند.»

 

«اگر در نقش‌های قبلی خود مهارت‌های دیگری فراگرفته‌اید، از فنّاوری جدید استفاده کرده‌اید یا برای موفقیت بیشتر در یک حوزه‌ی خاص به آموزشگاه رفته‌اید، تمام آن‌ها را دقیقاً در فرم درخواست خود مشخص کنید، زیرا تأکید بر آن‌ها به شما کمک خواهند کرد تا نشان دهید یک گزینه‌ی خوب و لایق هستید.»

۴. گاهی اوقات مواردی که می‌دانید مهم نیست بلکه کسی که می‌شناسید مهم است

قبل از درخواست دادن برای شغلی که دو مرحله بالاتر از موقعیت کنونی شما است، به یک مصاحبه اطلاعاتی با شخصی که قبلاً در مقام شغل رؤیایی شما بوده است فکر کنید و آن گفتگو را ترتیب دهید.

 

کراوفورد می‌گوید: «باید بفهمید برای موفقیت در آن موقعیت شغلی علاوه بر مهارت‌هایی که فاقد آن هستید، همانند مهارت‌های نرم‌افزاری، به چه مهارت‌های دیگری نیاز دارید.»

 

وی که در این زمینه تخصص دارد اضافه می‌کند: «در نظر گرفتن این نکات به شما کمک خواهند کرد در مصاحبه اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید و آنچه را که در فهرست نوشته‌اید در معرض نمایش بگذارید.»

۵. نمی‌توانید منکر این حقیقت شوید که هدف شما دستیابی به این موقعیت است

شاید تمایل داشته باشید دستیابی به این موقعیت را انکار کنید، ولی تکذیب این حقیقت عاقلانه نیست.

کراوفورد می‌گوید: «ممکن است شما در برخی مهارت‌ها هیچ سررشته‌ای نداشته باشید و امیدوار باشید مدیر کاریابی متوجه این حقیقت نشود ولی امیدوار نباشید، مخصوصاً اگر آن مهارت‌ها در شرح وظایف فهرست شده باشند. در عوض غیر منفعل و مبتکر باشید. به این حقیقت توجه کنید که شما تمام توانایی‌ها و مهارت‌های ذکرشده در شرح وظایف را ندارید، ولی آمادگی و توانایی پذیرفتن این موقعیت شغلی رادارید.»

۶. برخی مدیران کاریابی تا قبل از ملاقات با شما نمی‌دانند چه می‌خواهند

جاستینو اظهار می‌کند: «تنها به این دلیل که تمام مهارت‌های موردنیاز یک شغل را ندارید خودتان را دست‌کم نگیرید.»

 

وی اضافه می‌کند: «اغلب مدیران کاریابی تا زمانی که با داوطلب ملاقات نکرده‌اند به‌طور ۱۰۰% نمی‌دانند از داوطلبان چه می‌خواهند. بنابراین در طول مصاحبه و در کاور لتر خود از این موقعیت به‌عنوان فرصتی برای فروش سابقه، مهارت، روابط، علاقه و اشتیاق و منابع خود استفاده کنید و از منابعی که در دست دارید صحبت کنید.»

۷. منابع به‌راستی مهم هستند

می‌توانید از طریق منابع غنی و پر تب‌وتاب، کم‌تجربگی یا عدم مهارت خود در شغل قبلی را جبران کنید. کراوفورد می‌گوید: «منابع همیشه مهم هستند ولی در این مورد به‌طور خاص اهمیت بیشتری دارند. اگر واجد شرایط نباشید ولی بااینکه موردتوجه مدیر کاریابی قرار بگیرید مطمئن باشید که منابع شما باعث تمجید و ستایش شما خواهند شد.»

 

قبل از درخواست کار یک فهرست آماده کنید و به سراغ منابع بالقوه بروید. از این طریق اطمینان می‌یابید که مدیر کاریابی با مرور عملکرد شما ارزیابی مثبتی درباره‌ی شما خواهد داشت.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه