چگونه یک خواب راحت داشته باشیم ؟

0
966

خواب راحت مثل یک رویا می‌ماند. وقتی ساعت ۳ نصفه شب از خواب بیدار می‌شوید و دیگر نمی‌توانید بخوابید اما داشتن یک خواب راحت، رویا نیست بلکه بیش از آنچه فکر کنید یک واقعیت تحت‌کنترل شماست.

 ممنوعیت ۶ ساعته کافئین، نیکوتین و سیگار

کافئین به‌دلیل ساختارش می‌تواند کیفیت خوابتان را کاهش دهد و شما را بیدار نگه دارد. پس از خوردن مواد کافئین‌دار مثل کافی، شکلات، چای و کولا ۴ تا ۶ ساعت قبل از رفتن به رختخواب دوری کنید. کسانی که سیگار می‌کشند هم باید این قانون را برای خواب راحت‌تر رعایت کنند.

اتاقی مخصوص خواب

ساکت، تاریک و کمی خنک؛ اتاق خواب باید چنین ویژگی‌های داشته باشد و شما به عنوان فردی که وارد این اتاق شده‌اید برای خواب باید به جای فکر به درگیری‌ها و اخبار روز سعی در رها‌کردن افکارتان داشته باشید. از دیگر افراد خانواده بخواهید صدای تلویزیون را کم کنند و سر و صدا ایجاد نکنند. بالش و پتویی برای خودتان انتخاب کنید که کاملا راحت ‌باشند و سر و گردنتان را اذیت نکنند.

کتابخوانی سبک

خواندن کتاب‌هایی که موضوعات ساده و آرامبخش دارند می‌توانند شما را برای یک خواب راحت آماده کنند اما باید دقت کنید نوری که برای مطالعه انتخاب می‌کنید مناسب باشد تا چشمتان را اذیت نکند. حالت گردنتان باید به گونه‌ای باشد که در اثر مرور زمان دچار درد در ناحیه گردن نشوید.

 فاصله بین بیداری و خواب

اگر می‌خواهید خواب‌آرامی داشته باشید باید حدود یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب خود را برای استراحت آماده کنید وگرنه انتظار یک خواب‌خوب به محض رفتن به رختخواب غیرمنطقی است. دوش بگیرید، یک متن سبک بخوانید؛ شبکه‌ای که برنامه‌ای آرام‌بخش و لایت مثل موسیقی پخش می‌کند، تماشا کنید، حرکت‌های نرمشی سبک انجام دهید و از دعوا و جر و بحث به شدت دوری کنید.

 

استرس جسمی و روانی می‌تواند باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدنتان شود که باعث افزایش هوشیاریتان می‌شود. اگر قادر نیستید مشکلاتتان را با خودتان به رختخواب نبرید، حداقل قبل از وارد شدن به رختخواب فکرهایتان را بنویسید. این روش می‌تواند به آرامش شما بسیار کمک کند.

بیشتر بخوانید:

گیاهانی که به بهبود خواب کمک میکنند

 وقتی کاملا خسته‌اید به رختخواب بروید

برای خواب به رختخواب بروید نه برای غلت زدن! جنگیدن برای خواب رفتن تنها شما را بی‌خواب‌تر، کسل‌تر و ذهنتان را مشغول‌تر می‌کند. اگر بعد از ۲۰ دقیقه ماندن در رختخواب خوابتان نبرد از جایتان بلند شوید، به اتاق دیگری بروید، کمی قدم بزنید و حرکت‌های نرمشی سبک انجام دهید، کتابی بخوانید و به موسیقی آرام گوش دهید. زمانی که احساس خواب‌آلودگی کردید به خواب بروید. دقت کنید در این زمان کاری مثل حساب و کتاب مخارج که ذهن را بیدار می‌کند انجام ندهید.

 به ساعت نگاه نکنید

خیره‌شدن به عقربه‌های ساعت در رختخواب یا هنگامی که از خواب می‌پرید در میانه‌های شب می‌تواند باعث افزایش استرستان شود و خواب‌آلودگی‌تان را کاهش دهد. چشمتان را از روی ساعت بردارید و اگر لامپی در اتاقتان روشن است آن را خاموش کنید.

با برنامه بخوابید

خوابیدن در ساعتی معین مثل بیدار شدن در ساعتی معین مهم است زیرا ساعت درونی شما را تنظیم می‌کند و سطح هوشیاری شما در ساعتی پایین‌ و در ساعتی بالا می‌رود.

 چرت نزنید

اگر شب‌ها به سختی به خواب می‌روید، بهتر است تا حد امکان در طول روز نخوابید یا اگر هم قصد چرت زدن دارید قبل از ساعت ۵ باشد.

 زود شام بخورید

خوردن پیتزا ساعت ۱۰ شب شما را حتما بیدار نگه می‌دارد. حتما سعی کنید حدود ۴ ساعت قبل از رفتن به رختخواب شام بخورید و از مصرف غذای سنگین پرهیز کنید.

 تعادل مایعات

قبل از رفتن به رختخواب آب بنوشید که تشنه نشوید اما نه آن اندازه که به دستشویی رفتن نیاز پیدا کنید.

 ورزش کنید

ورزش شما را برای خواب بهتر و عمیق‌تر آماده می‌کند و سطح هورمون کورتیزول را که باعث استرس می‌شود پایین می‌آورد. ۳ ساعت قبل از خواب ورزش کنید نه زمانی کوتاه قبل از خواب زیرا تاثیری برعکس دارد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه