چگونه یک رفتار اجتماعی صحیح داشته باشیم؟

0
1072

داشتن یک رفتار خوب اجتماعی که از آن به عنوان اتیکت (آداب معاشرت) یاد می شود، زندگی شما را به طور مثبتی دگرگون می سازد.

 

اگر نحوه ی صحیح رفتار کردن با دیگران را یاد بگیرید، مردم در قبال شما عکس العمل های بهتری را از خود نشان داده و از در کنار شما بودن لذت می برند. در ادامه به مباحثی چون؛ شناخت و درک مخاطب، داشتن زبان بدن خوب، تقویت مهارت های گفت و گو و داشتن پوشش مناسب که همگی عناصر مهم و مؤثر در رفتار اجتماعی صحیح هستند اشاره خواهیم کرد.

بخش اول: شناخت و درک مخاطب

یک “مخاطب” الزاماً کسی نیست که در اجرای شما حضور داشته باشد. فعل و انفعالات اجتماعی هر کدام خود می توانند به مثابه یک اجرا برای شما باشند. در نظر داشته باشید، رفتاری که با خانواده ی خود یا دوستان نزدیکتان دارید با رفتار شما در قبال افراد ناشناس، کاملاً تفاوت دارد.

 

شما ممکن است وقتی با همکارتان تنها هستید یک جور رفتار کنید و وقتی رئیستان هم حضور دارد یک جور دیگری. یا رفتارتان در مقابل کودکان یا افراد بزرگ تر، زمین تا آسمان فرق کند. دلیل این تغییر رفتارها چیست؟ به آن فکر کنید. به این موضوع که با چه کسی دارید صحبت می کنید حساس باشید. اگر جایگاه شخصی را که با او سخن می گویید در نظر نگرفته باشید، کلام شما گنگ و مبهم خواهد بود.

۱- رفتار متقابل افراد را زیر نظر داشته باشید:

در محیط های جدید، با در نظر گرفتن رفتار متقابل و تعامل اعضاء در موقعیت های مختلف، به نحوه ی صحیح رفتار خودتان در آنجا نیز اشراف پیدا کنید.

۲- از عمومیت بخشیدن به گروه مشخصی از افراد پرهیز کنید:

از جملاتی که برای مثال؛ تمام زنان یا تمام مردها، تمام سیاه پوست ها، و عباراتی که مذاهب یا گروه سنی خاصی را مورد خطاب قرار می دهند و خصلتی را به آنها تعمیم می دهند، استفاده نکنید. تعمیم دادن، یا نظرات نژادپرستانه داشتن، حتی اگر شنوندگان شما متعلق به آن گروه ها یا نژادها نباشند، باز هم آزار دهنده است.

۳- کم و محترمانه حرف بزنید:

اگر در موقعیتی خاص نمی دانید چه بگویید بهترین کار این است که تا جاییکه می توانید کمتر و محترمانه سخن بگویید. کم گویی و گزیده گویی -مخصوصاً وقتی با اشخاصی که به خوبی نمی شناسیدشان طرف هستید- گزینه ی خوبی است.

بخش دوم: داشتن زبان بدن خوب

۱- صاف بنشینید یا بایستید:

اندکی به طرف فردی که با او سخن می گویید متمایل شوید. قوز کردن یا دست به سینه ایستادن یا نشستن، نشانه ی این است که شما حوصله تان از سخنان فرد مقابل سر رفته است و یا از فهوای کلامش ناراحت شده اید.

۲- ارتباط چشمی برقرار کنید:

در زمان صحبت کردن یا گوش دادن به طرف مقابل، نگاه کردن به چشم ها نشان دهنده ی این است که شما کاملاً حواستان به گفته ها یا حضور مخاطبین، جمع است. اگر در خلال صحبت های خود متوجه شدید که شخصی به شما توجه نمی کند، بحث را تمام نکنید یا سریعاً نتیجه گیری نکنید، اندکی وقت گذاشته و علت آن را جویا شوید.

۳- لبخند بزنید:

مردم اغلب از اینکه دور و بر فردی خنده رو باشند احساس راحتی و رضایت می کنند. منظورمان این نیست که تمام مدت لبخند قلابی و مصنوعی روی لب داشته باشید. سعی کنید در خلال یک گفت و گو (خصوصاً اگر موضوع بحث جالب و خنده دار است) گهگاه لبخند بزنید.

بخش سوم: تقویت مهارت های گفت و گو

۱- قبل از صحبت کردن فکر کنید:

از قضاوت کردن سنگین و نا عادلانه افراد بپرهیزید. مثلاً به جای استفاده از عبارت “شهردار بی کفایت است” می توانید از جمله ی “نظر شما راجع به طرح جدید شهردار برای باز سازی شهر چیست؟” استفاه کنید.

 

۲- تُن صدای خود را در حین صحبت کردن کنترل کنید. اگر تُن صدای شما بالا باشد و با صدایی بلند صحبت کنید، مخاطب شما ممکن است بترسد و در درک عواطف و احساسات آن لحظه ی شما عاجز شود.

۳- نوبت حرف زدن را رعایت کنید:

وقتی کسی با شما صحبت می کند گوش دهید و کلام او را قطع نکنید. حتی اگر شگفت زده شدید و نیاز به گفتن چیزی یا تأکیدی در خلال صحبت دارید، اجازه دهید تا صاحب سخن به پایان جمله ی خود برسد و تا آن موقع خوددار باشید.

۴- از پرخاشگری و جار و جنجال بپرهیزید:

هر کسی ممکن است در مواقعی عصبانی شود. در هنگام عصبانیت بهترین راه این است که دلیل عصبانیت خود را برای دیگران با خونسردی و آرامش توضیح دهید، یا در شرایط غیر قابل کنترل از موقعیت فاصله گرفته و بعداً در موردش صحبت کنید. هیچکس، حتی اعضای خانواده و دوستان نزدیک هم واکنش خوبی در قبال جار و جنجال شما از خودشان نشان نخواهند داد.

۵- با سؤال پرسیدن، اشتیاق خود به بحث را نشان دهید:

اگر شخصی در مورد چیزی با شما صحبت کرد از او بخواهید تا اطلاعات بیشتری در مورد آن چیز به شما بدهد. مثلاً اگر دوستتان به شما گفت که هفته ی پیش به مسافرت بیرون از شهر رفته است، از او بپرسید به کجا رفته و آیا به او خوش گذشته است. همراه با پرسش می توانید از تعریف و تمجید هم به خوبی استفاده کنید. مثل؛ چه کفش های خوبی! تازه آنها را خریدی؟ از کجا خریدی؟

۶- مثبت و خوش بین باشید:

به طور طبیعی افراد مختلف جذب کسانی می شوند که دیدگاه مثبت و شخصیت خوش بینی دارند. به جای اینکه همواره در حال نق زدن و انتقاد کردن باشید به موارد مثبت موقعیت ها نظر داشته باشید و در هنگام بروز مشکلات به راه حل های سازنده بیاندیشید. همیشه به نیمه ی پر لیوان نگاه کنید.

بخش چهارم: داشتن پوشش مناسب

۱- در مورد جائیکه می خواهید بروید فکر کنید:

آیا دارید به یک رستوران درجه یک می روید؟ یا به یک پیک نیک؟ یک مراسم ازدواج؟ یا به مهمانی شب عید؟ نوع لباسی را که انتخاب می کنید اگر با مکان یا مناسبتی که در آن حضور دارید همخوانی داشته باشد، دیگران متوجه می شوند که شما به سر و وضع خود اهمیت می دهید.

 

اگر به رستورانی دعوت شده اید، شرایط و فضای آن جا را در اینترنت چک کنید تا پوشش خود را با آنجا هماهنگ سازید. برای مکان های غیر رسمی مثل پیک نیک از شلوار جین و تی شرت و لباس های غیر رسمی می توانید استفاده کنید. برای رستوران های مجلل و مجالس عروسی و مهمانی ها، مسلم است که لباس های فاخر و زیباتری به تن می کنید. موقعیت و مکانی را که می خواهید در آنجا حضور به هم رسانید را در ذهن داشته باشید تا نحوه ی پوشش صحیح و متناسب با آنجا را رعایت کنید.

۲- به بهداشت فردی خود رسیدگی کنید:

همیشه لباس های تمیز و اُتو کشیده را انتخاب کنید. هر روز استحمام کنید، موهای خود را بشویید و دندان ها را مسواک بزنید و معطر باشید. رعایت بهداشت علاوه بر این که کیفیت تعاملات اجتماعی شما را بالا می برد، شما را نیز از امراض گوناگون دور نگه می دارد.

۳- از دیگران نظرخواهی کنید:

اگر در مورد خوبی یا بدی تیپ خود یا لباسی که می خواهید بخرید مطمئن نیستید، ضرری ندارد که نظر دوست قابل اعتماد خود را بپرسید. اگر می خواهید به مکان جدیدی بروید، از دوستی که قبلاً به آنجا رفته است در مورد انتخاب نوع پوشش خود سؤال کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه