آیا تماشای زیاد تلویزیون خطرناک است؟

0
765

مراقب تلویزیون باشید

تلویزیون در بیننده سهل‌انگاری و بی‌ارادگی ایجاد می‌کند و خلاقیت را از او می‌گیرد. تحقیقات نشان داده است که هنگام تماشای تلویزیون، فعالیت مغزی به صفر می‌رسد چون تماشاگر جلوی آن نشسته و تصاویر به سرعت در مقابل چشمانش رژه می‌روند. این حالت حتی وقتی که فرد مجذوب رادیو شده است، به وجود نمی‌آید زیرا با شنیدن رادیو، بسیاری از مسایلی که در این رسانه مطرح می‌شوند، ‌قدرت ذهنی اندکی را به کار می‌اندازند.

 

-تلویزیون دشمن کتاب است. همان‌قدر که کتاب تخیل و ذهن را به کار می‌اندازد، تلویزیون آن را متوقف می‌کند. تلاش کنید به فرزندانتان یاد بدهید قسمتی از وقت خود را به جای تلویزیون، به کتاب اختصاص دهند.

 

-ساعت‌های تماشای تلویزیون را محدود کنید و به جای آن، ساعت‌های شام خوردن، انجام تکالیف مدرسه و بازی با دوستان و اعضای خانواده را جایگزین کنید. روزانه ۲ ساعت تماشای تلویزیون برای کودکان کافی است.

 

-والدین باید خیلی صریح کودکان را از دیدن برنامه‌های خشن تلویزیون منع کنند و به آنها توضیح بدهند که در واقعیت این همه کشتار و زد و خورد وجود ندارد. حتی اگر کودکان مخفیانه این برنامه‌ها را نگاه کنند، با ممنوع‌کردن‌های شما، ذهنیت منفی‌ای نسبت به برنامه‌های خشن خواهند داشت.

 

بچه‌ها عشق رایانه‌اند

تابستان‌ها بچه‌های زیادی را می‌توان دید که جلوی رایانه نشسته‌اند و با بازی‌های رایانه‌ای مشغولند. موضوع اصلی این بازی‌ها کشتن آدم بد است. مهم نیست این بازی‌ها ایرانی است یا خارجی. به تازگی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای بازی‌هایی را مانند «میر مهنا» یا «گرشاسب» روانه بازار کرده، اما آنها نیز مانند بازی‌های خارجی، پر از کشتن و زد و خورد است. یکی از تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده، نشان داده است که حدود ۴۵ درصد کودکان ایرانی به بازی‌های رایانه‌ای خشن علاقه‌مندند.

-بازی‌های رایانه‌ای هماهنگی بین چشم و دست را افزایش می‌دهند ولی تهاجم و خشونت در مقابل مخالفان خود را نیز افزایش می‌دهند.

 

-بعضی از کودکان به تیراندازی‌های بازی‌های رایانه‌ای معتاد می‌شوند که روی آنها تاثیرات بد روان‌شناختی می‌گذارد.

 

– والدین باید بازی‌های رایانه‌ای را هماهنگ با سن کودکانشان برای آنها تهیه کنند. اغلب پدر و مادرها خبر ندارند که کودکانشان چه بازی‌ای را روی رایانه نصب کرده‌ و با آن مشغولند.

 

-بازی‌هایی برای کودکان مفیدند که دارای هدف آموزشی و برای تقویت قوای ذهنی مناسب باشند.

 

-کودکانی که به مدت زیادی بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند، با خطر نزدیک‌بینی، چاقی، خمیدگی پشت و فشارخون بالا روبه‌رو می‌شوند، اما برخی تحقیقات نیز نشان داده است که بازی رایانه‌ای باعث ضخامت لایه سطحی مغز می‌‌شود.

 

تحقیقی درباره موسیقی گوش دادن نوزادان

موسیقی این روزها به یکی از ابزارهای تربیت نوزادان تبدیل شده است. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، محققان دانشگاه آلبرتا در تحقیقات خود نشان داده‌اند نوزادان نارس در بیمارستان‌هایی که در بخش این نوزادان موسیقی پخش می‌کنند، دارای رشد سریع‌تری هستند.

 

موسیقی در نوزادان نارس، رنج ناشی از روند درمان‌های دردناک را کاهش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند بیشتر غذا بخورند. همچنین پس از پخش موسیقی کودکان آرامش پیدا می‌کنند و به دلیل صرف انرژی کمتر، وزنشان زودتر افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد موسیقی آثار مثبتی روی پارامترهای فیزیولوژیکی مثل ضربان قلب و تنفس دارد.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد لالایی و اصوات دیگری که برای نوزاد تداعی‌گر صداهای دوران جنینی است، می‌توانند در رشد بهتر او نقش داشته باشند. به علاوه موسیقی کلاسیک مثل آثار موتزارت نیز عملکردی شبیه لالایی دارند.

 

محققان دریافته‌اند موسیقی‌های سایر نوازندگان شامل بتهوون و باخ این تاثیر مثبت را ندارند، چون فاقد ملودی‌های تکرار شونده شبیه به آهنگ‌های موتزارت هستند. کارشناسان بهداشتی انگلیسی می‌گویند پخش موسیقی موتزارت برای نوزادان نارس، زمانی را که لازم است در بیمارستان بستری باشند کاهش می‌دهد و در نتیجه میلیون‌ها پوند در هزینه خدمات درمانی پزشکی صرفه‌جویی می‌شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه