چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم؟

0
1213

کاریزماتیک بودن و دریافت تأیید دیگران، مطلوب و دوست‌داشتنی است به ویژه زمانی که سِمَت مدیریتی داشته باشیم؛ اما چگونه می توان شخصیت کاریزماتیک داشت؟

 

شکی نیست که شخصیت‌های کاریزماتیک جزو موفق‌ترین‌ها هستند. پروفسور وایزمَن (wiseman) از دانشگاه هِرتفوردشایرِ انگلستان، تخمین می‌زند که ۵۰ درصد از کاریزما ذاتی و ۵۰ درصد آن، اکتسابی است.

 

ترکیبات کلیدی کاریزما شامل کارهای ساده‌ای می‌باشند که با تمرین، بخشی از شخصیت شما می‌شوند، تعامل شما با اطرافیان‌تان را بهتر می‌کنند و رضایت کلی شما را از زندگی بالا می‌برند. در اینجا به هفت ویژگیِ افراد کاریزماتیک اشاره می‌کنیم که می‌توانید آن ها را در خود بپرورانید.

 

۱. مشتاقانه گوش می‌دهند

حین گوش دادن به حرف‌های طرف مقابل، تمام توجه خود را به او معطوف کنید و اگر سوالی به ذهن‌تان رسید، بپرسید.

۲. واضح صحبت می‌کنند؛ عجله نکنید و روی هر جمله فکر کنید

هر چه بیشتر از صداها، کلمات و عبارات پُرکننده (اِ، اوم، مثلا، راستش، میدونی و غیره) استفاده کنید، وضوحِ کلام شما کمتر می‌شود.

 

۳. واقعی لبخند می‌زنند

یک لبخند واقعی، لبخندی است که از درون جان می‌گیرد و با چشم‌ و لبِ خندان نمایان می‌شود و به آن لبخندِ دوشِن می‌گویند. منظور ما این نیست که همیشه و همواره باید لبخند به لب داشته باشید! اما زمانی که لبخند شما واقعی باشد، افراد تمایل بیشتری به صحبت کردن با شما پیدا می‌کنند.

 

۴. صاف می‌ایستند

اگر از حالت بدنی‌تان احساسِ اطمینان نمی‌کنید، آن قدر این تمرین را تکرار کنید تا بالاخره بتوانید آن را به خوبی انجام دهید. فراموش نکنید شانه‌های‌تان را پایین نگه‌ دارید.

 

۵. تحسین و نحوه‌ی بیان را ارج می‌نهند

آیا تاکنون این جمله را شنیده‌اید: «نحوه‌ی بیانِ گفته‌ها مهمتر از خودِ گفته‌هاست».

 

۶. نام‌ها را به یاد می‌آورند

«نام یک فرد برای خودِ او، شیرین‌ترین نام و مهم‌ترین صدا به هر زبانی است». نام،‌ ساده و در عین حال تأثیرگذار است.

 

۷. ارتباط چشمی برقرار می‌کنند

چه زمانی که فردی در حال صحبت کردن با شماست و چه زمانی که خودتان در حال صحبت با کسی هستید، تماس چشمی را فراموش نکنید. تماس چشمی یکی از مهمترین جنبه‌های ارتباطات است.

منبع: کانال نکات مدیریت و برنامه ریزی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه