چطور به کودک اول کمک کنیم تا با عضو تازه کنار بیاید؟

0
1273

قدم نورسیده چقدر مبارک؟

زمانی که قرار است کودک تازه‌ای متولد شود، چند ماهی به آماده کردن وسایل زندگی‌اش می‌گذرانیم. معمولا پدر و مادرها درباره بچه تازه صحبت می‌کنند و گاهی از دستشان در می‌رود و خیالبافی‌ هایشان را در جمع به زبان می‌آورند.

 

در چند ماه ابتدایی تولد هم نیازهای ابتدایی کودک تازه آنقدر توجه پدر و مادر را به خود جلب می‌کند که زمانی باقی نمی‌گذارد و در چنین موقعیتی حسادت و عکس‌العمل شدید کودک اول کاملا طبیعی است، اما با درنظر گرفتن چند نکته می‌توان از این موقعیت خطرناک به سادگی عبور کرد.

در زمان بارداری

معمولا زمان مشخصی برای به زبان آوردن به دنیا آمدن کودک تازه وجود ندارد. مخصوصا اگر کودک اول در سال‌های پیش از مدرسه است بهتر است زمان مشخصی برای اعلام به دنیا آمدن نوزاد به زبان نیاورید. مثلا نگویید خواهر یا برادرت تا ۴ ماه دیگر به دنیا می‌آید، اما می‌توانید از فصل‌ها استفاده کنید و بگویید: «وقتی هوا سرد شد و برف آمد، خواهر یا برادرت به دنیا می‌آید.»

 

با خودتان می‌گویید چه اطلاعاتی باید به او بدهید؟ سوال‌های کودک، می‌تواند بهترین راهنمای‌تان باشد. معمولا برای یک کودک ۴ ساله این سوال پیش می‌آید که بچه‌ها چطور به دنیا می‌آیند. مجبور نیستید با جزییات کامل به سوال او پاسخ بدهید اما می‌توان به کودک گفت بچه‌ها جایی در شکم مادرشان دارند که به موقعش از آن بیرون می‌آیند. مطمئن باشید اگر کودکتان اطلاعات بیشتری بخواهد، درباره آن سوال خواهد کرد.

-اما اگر سوال‌های بیشتری برای او به وجود آمد، این موارد به کمک شما می‌آید:

-عکس سونوگرافی را به او نشان دهید.

-به دیدن خانواده‌هایی بروید که نوزاد دارند.

-او را به مطب پزشک ببرید و اجازه دهید صدای قلب جنین را بشنود.

-کتاب‌های علمی و خوبی درباره تولد نوزادان پیدا و در انتخاب آن دقت کنید تا اطلاعات بیش‌از اندازه‌ای به او ندهید.

-درباره اسم‌‌های احتمالی کودک تازه با او صحبت کنید.

 

وقتی به روزهای نزدیک به وضع‌حمل رسیدید، درباره اتفاق‌های آن روز با کودک صحبت کنید. برایش توضیح دهید به بیمارستان می‌روید، چه کسی از او مواظبت خواهد کرد و چه زمانی بازخواهید گشت. اجازه دهید برای موقعیت آن روز خاص آماده شود.

 

روزی نه پدر و مادر کنارش نخواهند بود و مسبب این اتفاق، کودک تازه به دنیا آمده است. نکته دیگری که باید در زمان بارداری به آن توجه کنید، تغییرات است.

 

اگر قصد دارید کودکتان را موظف کنید شب‌ها حتما در اتاق خودش بخوابد و اگر قرار است او را موظف به مهدکودک رفتن کنید، حتما پیش از به دنیا آمدن کودک تازه این اقدام‌ها را انجام دهید و در نظر داشته باشید که کمترین تغییرات را پس از به دنیا آمدن کودک در خانه ایجاد کنید.

پس از زایمان

زمانی که کودک تازه را با خود به خانه می‌آورید، مهم است که کودک اول نسبت به کودک تازه احساس مسوولیت داشته باشد. پس تا جایی که می‌توانید او را در کارهای مربوط به کودک تازه شریک کنید و نگذارید احساس دورافتادن به او دست دهد.

 

معمولا خواهرها یا برادرهای بزرگ‌تر می‌خواهند در کارهای مربوط به کودک تازه مانند لباس پوشاندن، تغییر پوشک یا حتی بیرون بردن از خانه همکاری کنند.

 

هرچند ممکن است کمک آنها باعث شود زمان بیشتری از شما وقت بگیرد، اما صبر داشته باشید و اجازه دهید این اتفاق بیفتد. البته اگر چنین نشانه‌هایی مشاهده نکردید، بازهم جا نخورید و سرسختی نکنید. برخی از بچه‌ها دیرتر با این موقعیت و احساس مسوولیت کنار می‌آیند.

 

 

مهم است که زمان مناسبی با کودک اول بگذارید، زمانی که تنها و تنها شما با او معاشرت می‌کنید. در این زمان می‌توانید با یکدیگر صحبت کنید و حتی از قصه‌های مربوط به دنیا آمدن خودش برایش بگویید.

 

آماده باشید که کودک بزرگ‌تر نخواهد درباره کودک تازه به دنیا آمده صحبت کند. بهتر است برای دوستان و آشنایانی که می‌خواهند شما را در مراقبت کودک بزرگ‌تر همراهی کنند، توضیح دهید سوال‌های تکراری مربوط به کودک اول را نپرسند و به جای آن برنامه‌هایی تک‌نفره و مفرح فراهم کنند. معمولا رفتن به شهربازی، پارک و سینما در این مواقع بهترین اقدام است .

تقابل با احساس

از کودک بزرگ‌تر بخواهید درباره احساساتش و تغییرهایی که به زندگی‌تان وارد شده و مسبب اصلی‌اش کودک تازه به دنیا آمده است، صحبت کند. قانون‌های سرسختانه نگذارید اما بدانید اگر رفتارهای کودکتان تغییر کرده، حتما نشانه اتفاقی است که باید آن را درنظر بگیرید.

 

برای نمونه بدقلقی‌های کودک بزرگ‌تر، ممکن است به این دلیل باشد که زمان تک‌نفره بیشتری از پدر یا مادرش انتظار دارد. برایش توضیح دهید اهمیت خاصی برای احساساتش قائل هستید اما بگویید تغییرهایی که پیش آمده، به نفع همه خواهد بود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه