برای کودکان خود کتاب بخوانید

0
883

آینده‌ نگریتان قابل تحسین است

زندگی روزمره، دغدغه‌های اقتصادی‌ برای گذران زندگی و مسوولیت‌های متفاوتی که در زندگی‌مان داریم، گاهی ما را از وظیفه اصلی‌مان که تربیت کودکان است دور می‌کند. یادمان می‌رود که رفتارهای ما، برخوردهای آینده او را می‌سازد و تاثیری طولانی‌مدت برجا می‌گذارد. این بار از مطلبی در نشریه ریدرزدایجست استفاده کرده‌ایم تا تاثیر شما بر زندگی کودک‌تان را فارغ از انتخاب لباس و انتخاب غذا نشان دهیم.

۱۰ ترفند برای آنکه بیشترین تاثیر را در زمان مطالعه‌اش بگذارید

۱. هر روز برای فرزندتان کتاب بخوانید حتی اگر بیشتر از چند دقیقه فرصت ندارید. اینکه هر روز بتواند به داستان موردعلاقه‌اش گوش دهد، کتاب‌خوانی را به عادتی هرروزه برای او تبدیل می‌کند. مخصوصا که بچه‌ها از اینکه برنامه‌ای خوشایند و هرروزه داشته باشند، استقبال و برای این زمان خاص لحظه‌شماری می‌کنند.

 

۲. برای کتاب‌خواندن‌ یک مکان خاص درنظر بگیرید. شاید یک صندلی راحتی، بهترین مکان باشد.

 

۳. اجازه بدهید فرزندتان در انتخاب کتاب نظر بدهد. این کار باعث می‌شود علاقه‌مندتر شود و احساس کند نظرش اهمیت دارد. سر زدن به کتابفروشی‌ها یا کتابخانه‌ها و انتخاب کتاب‌ها هم می‌تواند موثر باشد.

 

۴. درباره جلد کتاب با هم صحبت کنید. از کودکتان بخواهید از روی جلد کتاب داستان آن را حدس بزند. درباره شخصیت‌های داستان صحبت کند، عنوان کتاب را با جلد کتاب تطبیق دهد حتی درباره نویسنده کتاب و اینکه پیش از این از این نویسنده کتابی خوانده‌اید، صحبت کنید؟

 

۵. هنگام کتاب خواندن، حن و تن صدایتان را با توجه به شخصیت و اتفاقی که در داستان می‌افتد، تغییر دهید. مجبور نیستید حتما بازیگر باشید تا لحن خواندنتان را تغییر دهید ولی مراقب باشید داستان را سریع نخوانید وگرنه ممکن است کودک احساس کند برای تمام کردن داستان عجله دارید.

 

۶. همانطور که داستان را می‌خوانید، تصویرهایش را به کودک نشان دهید. نه فقط به این خاطر که عکس‌ها باعث می‌شوند کودک درک بهتری از داستان پیدا کند و بیشتر با کتاب همراه شود،‌ بلکه به این دلیل که دیدن تصویرها می‌توانند هیجان بیشتری به داستان بدهند.

 

۷. بعد از آنکه خواندن کتاب به پایان رسید، درباره داستان آن صحبت کنید. به صفحه‌های پیشین برگردید و به تصویرها نگاه کنید و درباره اتفاق‌هایی که در داستان افتاده، صحبت کنید. کلمه‌های سخت را انتخاب کنید و ببینید کودکتان معنای آنها را متوجه شده یا نه و اگر معنای این کلمه‌ها را نمی‌داند، می‌تواند با توجه به جمله یا تصویرها معنی‌شان را حدس بزند.

 

۸. سعی کنید رابطه‌ای میان اتفاق‌های داستان با زندگی‌تان یا زندگی کودک پیدا کنید.

 

۹. از کودک بخواهید کتاب را نقد کند و سوال‌های ساده‌ای از او بپرسید. چه اتفاقی را در کتاب خیلی دوست داشته؟ از کدام اتفاق خنده‌اش گرفته؟ از کدام شخصیت بیشتر خوشش آمده و چه چیزی از این داستان یاد گرفته است.

 

۱۰. هر لحظه‌ای که از کتاب‌خواندن خسته شدید، به خودتان یادآوری کنید که ممکن است کتاب موردعلاقه و ماندگار زندگی کودک شما، همان کتابی باشد که هنوز برایش نخوانده‌اید. حتی اگر تا به امروز بیش از ۱۰۰ کتاب برایش خوانده باشید.

آیا می‌دانید کتاب‌خواندن برای کودکان می‌تواند ساده‌ترین راه برای موفقیت‌های تحصیلی او باشد؟ البته منظور این نیست که فقط در زمانی که می‌خواهید او را بخوابانید برایش کتاب بخوانید.

 

کتاب خواندن با صدای بلند برای کودک شما مفید است زیرا به او کمک می‌کند کلمه‌ها و جمله‌ها را به‌گونه‌ای متفاوت بشنود، احساس خوشایند پیگیری یک داستان را به او می‌دهد، با شنیدن داستان خواندن شما با صدای بلند بیان خوبی پیدا می‌کند و خواندن، نوشتن و گوش دادن را یاد می‌گیرد، با کنار هم نشستن و خواندن داستان با صدای بلند، برای او لحظه‌های شادمان را می‌سازید و به همین دلیل احساس خوب و همزمانی‌اش با خواندن کتاب در ذهن او حک می‌شود و سرانجام اینکه با این روش فرزند خود را به یکی از کتاب‌خوان‌های تمام عیار تبدیل می‌کنید و کتاب‌خوانی تا آخر عمر، یعنی آموزش‌ تا آخر عمر.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه