راهنمای پرورش نوزاد تا ۷ ماهگی

0
1471

یکی از دوستان، جمله‌ای به زبان آورد درباره کودک کمتر از ۲ ساله‌اش و گفت: «وظیفه پرورش گفتاری‌‌اش را من برعهده گرفته‌ام و وظیفه پرورش فیزیکی‌اش را پدرش.» و آنچنان با اعتمادبه‌نفس این جمله را بر زبان آورد که باورکردنی نبود اما پایه‌های علمی چنین بحثی را باید پیدا کرد. ظاهر این اتفاق عالی بود، انگار که بهترین راه‌حل جهان را پیدا کرده‌اند. پدر خانواده با او کشتی می‌گرفت، مادر خانواده برایش کتاب می‌خواند.

 

اینطور بود که تقسیم وظایف ایجاد کرده بودند و درباره کارها به تفاهم رسیدند اما باز هم نمی‌شد به همین سادگی‌ها باشد و سوال‌های سخت‌تری ایجاد می‌شد. پای حرف‌هایشان که می‌نشستی، درنهایت مهم بود که آنها برای تربیت و پرورش کودکشان، هر ۲ نفر وارد گود شده بودند و مسوولیت برعهده یک نفر نبود. دقت داشته باشید هم دکترها و هم متن‌هایی که درباره پرورش قدرت کودکان صحبت می‌کنند، بیشتر از آنکه بر رفتارهای جداگانه پدر و مادر تاکید داشته باشند، به تقویت قوای او اشاره دارند. مثلا در همین متنی که از وب‌ام‌دی ترجمه شده، تاکید بیشتر روی مهارت‌هایی است که کودک تا ۹ ماهگی باید به آنها برسد.

۱ ماهگی

با بچه وقت بگذرانید و به او نزدیک شوید اما چرا؟ او حالا دیگر می‌تواند اجسامی که در فاصله ۸ تا ۱۵ اینچی‌اش قرار دارند تشخیص دهد و همان‌طور که چشم‌هایش شکل می‌گیرند، عاشق تمرکز روی چهره‌های دیگران است. پس اگر خواب نیست، صورتتان را به او نزدیک کنید و بگذارید به بازی خودش ادامه دهد.

۲ ماهگی

به کودک کمک کنید حرکات دستش را تمرین کند و بتواند دست‌هایش را به هم برساند و همراه با دست زدن برای او شعر بخوانید. بعد از مدتی تلاش می‌کند حرکاتتان را تقلید کند و از خودش صدا هم درمی‌آورد. به این ترتیب، بین دست، چشم‌ها و گوش‌هایش هماهنگی ایجاد می‌شود. حتی اگر صورتتان را به او نزدیک کنید، بعد از مدتی یاد می‌گیرد میمیک صورت شما را نیز تقلید کند.

۳ ماهگی

کودکتان می‌تواند با دست‌هایش بازی کند و به سمت اشیا حمله‌ور شود. برای ایجاد جذابیت در این مرحله، اسباب‌بازی‌های رنگی جلوی صورتش نگه‌دارید و اجازه دهید این اسباب‌بازی‌ها را از شما بگیرد. سعی می‌کند سرش را بالا بیاورد و عاشق زمان‌های بازی است. آینه هم یکی از بهترین همبازی‌هایش است.

۶ ماهگی

به زودی کودکتان یاد می‌گیرد بنشیند و به اطراف نگاه کند. او را روی شکم بخوابانید. یک اسباب‌بازی روی زمین بگذارید و تشویقش کنید به سمت اسباب‌بازی حرکت کند اما توجه کنید از آنجایی که بچه‌ها در این سن، همه‌چیز را در دهان می‌گذارند، اسباب‌بازی انتخابی‌تان بزرگ و خانه‌تان هم به اندازه حضور یک کودک ۶ ماهه تمیز باشد.

۷ ماهگی

کودکتان در مرحله تقویت مهارت دستش قرار گرفته و می‌توانید تمرین‌های سخت‌تری با اشیای بی‌خطر برایش ترتیب دهید. اشیایی کوچک‌تر در اختیارش قرار دهید؛ شبیه یک فنجان کوچک یا قاشق شیرخشک. مثلا او را بنشانید و بگذارید آنها را در دست بگیرد اما اینها نباید اسباب‌بازی‌های تنهایی‌اش باشد و باید در کنارش حضور داشته باشید. راه دیگر این است که او را به خارج از خانه ببرید و اجازه دهید برای چند دقیقه کوتاه روی چمن بنشیند. با این روش به او شجاعت را می‌آموزید.

۸ ماهگی

زمان قدرت دادن به او در زمینه فضاهای مختلف و استفاده از کلمات است. سعی کنید اشیایی در اختیارش قرار دهید که بزرگ و کوچک باشد و در یکدیگر جای بگیرد و سوال‌های ساده‌ای از او بپرسید: «دماغت کجاست؟» و سپس به دماغش اشاره کنید. همان‌طور که این بازی را ادامه می‌دهید، سایر قسمت‌های بدن را به آن اضافه کنید و اجازه دهید معنای کلمه‌ها را به آرامی یاد بگیرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه